Århundradets chans att utveckla landsbygden - dra banan via Burträsk

Not Found2017-03-20 07:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrans artikel den 14 mars ” Järnvägsplanerna – snart är de på plats”, ger inblick i det pågående arbetet. Det arbete som nu pågår handlar om järnvägsplanerna och ej om själva järnvägsbygget.

2010 beslutades om Norrbotniabanans ungefärliga sträckning mellan Umeå och Skellefteå.

Ett av alternativen som det då togs beslut om var att gå via Robertsfors/Ånäset, väster om E 4, förbi Skellefteå flygplats/Bureå, och till Skellefteå centrum.

Denna stäckning går i sin helhet genom ett nästan helt obebyggt landskap och tycks för en i projektet inte insatt person vara ett slöseri med chanser att bidra till en utveckling av landsbygden i vår geografiska närhet.

Politiker, Trafikverket, projektledare med inflytande och ni som har möjlighet att påverka den ungefärliga dragningen. Tänk till, tänk om och ta chansen att bidra till en utveckling av vår landsbygd. Nu finns chansen. Missa inte den!

Alltså, ändra sträckningen från ett kustnära läge vid från Robertsfors/Ånäset och dra korridoren i närheten av Bygdsiljum/Burträsk och förbi flygplatsen/Bureå som tidigare föreslagits.

Tänk vilka möjligheter för de båda orterna till pendling till och från Örnsöldsvik, Umeå, Skellefteå och Piteå.

Folk bosatta i Bygdsiljum/Burträsk skulle få helt nya möjligheter att pendla till jobb och studier. Det skulle troligen också medföra ett stort intresse att bosätta sig i eller bo kvar på de båda orterna. Man kan bara ana vilket bidrag till vår landsbygdsutveckling det skulle kunna medföra.

Nackdelen, om det nu finns någon, kan i så fall vara en marginell förlängning av sträckning och restid. Men chansen att nu bidrag till den ack så långsamma landsbygdsutvecklingen kommer inte tillbaka inom rimlig tid. Om ens någonsin?

Tack Lorents Burman för din debattartikeli Norran i fredags. Du förespråkar en dragning i det mer befolkade kuststråket Umeå/Luleå. Precis det jag vill ha i mitt förslag.

Lennart Wink, Skellefteå