Moderaterna hänger inte med på den största strukturella förändringen på över 100 år

Detta är ett debattinlägg. Det betyder att innehållet är skribentens/skribenternas egen uppfattning.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Debatt. Vi lever och verkar i en kommun och region som är i stort behov av att vidga arbetsmarknaden – inte minst för att klara kompetensförsörjningen, konkurrenskraften och transporterna. Att då säga att vi ska bygga en kustnära järnväg som är mer till för gods- än för persontrafik är förvånande.

Moderaterna fick inte till en enda centimeter av Norrbotniabanan under sina åtta år i regeringsställning.

Nu menar en lokal företrädare för partiet att det är orealistiskt att vi nyttjar den kommande banan för persontrafik. Uttalandet vittnar om stor okunskap om Norrbotniabanans betydelse för regionen, för Sverige och för EU.

I en artikel om flygskatten i Norran (16/3 2017) säger gruppledaren Andreas Löwenhöök (M): ”Även om vi får till stånd en Norrbotniabana är det orealistiskt att vi nyttjar den för persontrafik, utan mer för godstrafik.”

Uttalandet väcker många frågor.

Vi lever och verkar i en kommun och region som är i extremt stort behov av att vidga arbetsmarknaden – inte minst för att klara kompetensförsörjningen, konkurrenskraften och transporterna. Att då säga att vi ska bygga en kustnära järnväg som är mer till för gods- än för persontrafik är förvånande.

I norra Sverige arbetspendlar vi kortare sträckor i jämförelse med övriga Sverige. Det gäller även det mer tätbefolkade kuststråket mellan Umeå och Luleå. Orsaken är den bristande infrastrukturen och de långa avstånden. Skellefteå med 13 mil till Umeå och åtta till Piteå är Sveriges största stad utan dagtågstrafik.

Att ställa Norrbotniabanan mot flyget vittnar om en skrämmande okunskap.

Samtidigt som arbetspendlingen försvåras får företag allt svårare att klara kompetensförsörjningen och de boende får en mindre arbetsmarknad att vända sig till. I förlängningen slår detta mot val av bostadsort och konkurrenskraften på arbetsmarknaden.

Botniabanan skvallrar om den fortsatta succén norrut. Från 2014 till 2016 ökade persontrafiken med 35 procent och trenden indikerar en fortsatt ökning samtidigt som SJ pekar på den slumrande potentialen längs Norrlandskusten norrut.

Ser man till de stora möjligheterna som väntar med Norrbotniabanan kan man konstatera att vi står inför de största strukturella förändringarna i Norr- och Västerbotten på över hundra år.

När hela den Botniska korridoren är utbyggd talar man om restider mellan Luleå och Stockholm från dagens elva timmar till fem och en halv.

Flyget kommer alltid att vara ett viktigt kugghjul i vår norrländska infrastruktur. Men att ställa Norrbotniabanan mot flyget vittnar om en skrämmande okunskap.

Frågan är om Moderaterna bestämt sig för att betrakta Norrbotniabanan som ”bara” en godsjärnväg av mindre betydelse långt bort från landets mer tätbefolkade södra delar, där merparten av väljarna finns.

Andreas Löwenhöök vet inte vad som gjorts för att försöka stoppa flygskatten, men anser att de ansträngningar som är gjorda uppenbarligen inte gett resultat. I det perspektivet vill jag påminna om de åtta år av ökenvandring för frågan om Norrbotniabanan under Alliansregeringen.

Norrbotniabanan är ett projekt som kommer att ge de största strukturella förändringarna i norra Sverige på över hundra år.

Lorents Burman (S)
kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå kommun

Mer från Åsikter

Artiklar från 12 december 2017

Artiklar från 11 december 2017

Artiklar från 10 december 2017

Artiklar från 8 december 2017

Artiklar från 7 december 2017

Artiklar från 6 december 2017

Artiklar från 5 december 2017

Artiklar från 4 december 2017

Artiklar från 3 december 2017

Artiklar från 1 december 2017

Artiklar från 30 november 2017

Artiklar från 29 november 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen