Varför vill kundtjänst veta sekretessbelagda uppgifter?

Skellefteå kommun bryter mot offentlighets och sekretesslagen när man frågar om personakter vid telefonkontakt.

Signaturen Anhörig undrar varför kundtänst efterfrågar sekretessbelagda uppgifter och får svar direkt av kommunen.

Signaturen Anhörig undrar varför kundtänst efterfrågar sekretessbelagda uppgifter och får svar direkt av kommunen.

Foto: Foto: Jessica Dhyr

Insändare2022-02-08 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då jag ringer till Skellefteå kommuns reception och ber att få tala med berörd person så uppmanas jag av receptionisten att uppge sekretessbelagda uppgifter så som personakt avseende socialtjänst eller kommunens sjukvård. När jag med anledning av sekretesslagen har vägrat att låta mig förhöras i receptionen så har man vägrat att koppla fram mig. Hur kan kommunen agera på detta vis med beaktande av offentlighets- och sekretesslagen och bland annat hälso- och sjukvårdslagen där patientsäkerhetslagen med patientsekretess ingår. Vet Skellefteå kommun vad sekretess innebär?

Inom Region Västerbotten så har personal som inte varit behörig och gått in i patientjournaler åtalats för dataintrång. Hur kan man då i Skellefteå kommun agera på detta vis? Jag vill ha svar från ansvarig i kommunledningen i Skellefteå.

Anhörig

Svar direkt

Kundtjänsthandläggare som arbetar för socialkontoret har utbildning inom och erfarenhet från socialkontorets verksamhet. De har skrivit under samma sekretessavtal som socialkontorets personal.

Kundtjänst arbetar på uppdrag av socialkontoret. Det innebär att socialkontoret ger instruktioner om vilka uppgifter kundtjänst ska ta av kunden innan de löser eller skickar ett ärende vidare. Kundtjänst har viss tillgång till socialkontorets verksamhetssystem och kan därför i de flesta fall ge omedelbar hjälp.

Peter Ekehult, chef, kundservice och support