"Det är den sökandes ansvar att logga in minst var tolfte månad för att behålla sina köpoäng" skriver Skebo och menar vidare att om man inte gör detta tappar man alla sina köpoäng. Har du stått i kö mellan 10 och 20 år drabbas du katastrofalt mycket av ett litet misstag eller teknikstrul. Har du stått fem år i kön, är det nog illa. Du kapas retroaktivt med alla poäng som du samlat ihop under hela din kötid. Helt orimliga konsekvenser.
Det behöver inte vara glömska eller nonchalans som gör att du missar att logga in. Klart att Skebo säger att de gjort sitt, men samtidigt har det inte kommit något mejl på det datum de säger – trots att andra reklammejl från dem kommit fram. Skebo menar att mejlet de skickar ut om varningen att det har gått tolv månader bara är en service och inget löfte. Får du ingen påminnelse är du rökt. Helt orimliga konsekvenser för dem som har lång kötid.
En rimlig påföljd kunde vara att poäng för den tid man inte varit inloggad dras av, men det finns inte i deras fantasi. Oavsett om man har stått 15 eller 1,5 år i kö mister man alla sina poäng, alltså radikalt olika konsekvenser. Kanske ser man inte människorna i kön som blivande kunder utan några som kan behandlas hur som helst. Fel kan både vi och dem göra – och fel kan det bli utan någons förskyllan.
Loggar man in en tidpunkt före tolv månader, så blir slutdatumet ett annat varje gång. Alltså det blir inte samma datum varje år. I de flesta andra sammanhang behöver man logga in för aktivt säga upp saker och ting annars löper de vidare.
Mycket kritisk
Svar direkt
Inloggningskravet har funnits sedan vår bostadskö grundades och det kravet ser ungefär lika ut i andra kommunala bostadsföretag. Inloggningskravet är ett sätt att visa sig aktiv och är ett tydligt krav som är samma för alla i bostadskön. Vi har idag drygt 38 000 som står i vår bostadskö och utan denna "aktivitetsregel" skulle kön svälla och bli ohanterlig.
Vi skickar ut flera påminnelser som en service, men det är som du skriver inget vi vill att man förlitar sig på, eftersom vi inte vet om personen i fråga är hemma och öppnar posten, kanske är bortrest just då eller till och med flyttat och glömt uppdatera sina kontaktuppgifter hos oss. Det är därför alltid eget ansvar att måna om sina köpoäng och veta när det är dags att logga in eller ringa oss och be om en inloggning.
Skebo ägs av Skellefteå kommun och lyder därmed under likabehandlingsprincipen, vi har samma regler för alla och kan inte göra undantag. Vi förstår att det kan upplevas stelbent, men det krävs för att det ska vara rättvist. Skulle vi ändra regeln om inloggning vore det inte rimligt mot dem som gjort rätt för sig i X antal år och om ett undantag görs sker det alltid på bekostnad av någon annan.
Skebos nyhetsbrev och Skebos påminnelser att logga in skickas från olika system och det kan bero på spamfilter hos den enskildes internetleverantör eller inställningar på ditt mailkonto som avgör vad som kommer fram, går till skräppost eller blockeras av spamfilter helt och hållet.
Vi förstår att det inte känns bra att börja om när din avsikt var att fortsätta stå i kön. Förhoppningen är att ju mer vi bygger, ju mer avlastas kön genom att flyttkedjor skapas som underlättar även för de bostadssökande som väntar på lägenheter i det äldre beståndet.
Sara Lundberg, kundservicechef, Skebo