Nattåg till Skellefteå C – inte omöjligt

Jag som utflyttad, som ofta åker nattåg till familjen i Skellefteå kommun, blev glad då beskedet kom att nattågen skulle börja ta upp resenärer i centrala stan.

”Måste perrongen verkligen vara 400 meter?”, frågar sig insändarskribenten.

”Måste perrongen verkligen vara 400 meter?”, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2021-06-30 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu verkar det ju helt kört med det tyvärr. 

Jag tänker bara om tågbussen Skellefteå till Bastuträsk kanske kunde slopas och de landstingspengarna gå till perrong i Skellefteå centrum? 40 miljoner för en lång permanent perrong är mycket pengar som kunnat gå till exempelvis äldreomsorg. 

Men bra kommunikationer är också viktiga. Måste perrongen verkligen vara 400 meter? I Märsta station ryms inte alla Uppsalatågets vagnar vid perrongen, tre vagnar stannar utanför. Om Skellefteresenärer å andra sidan kunde hänvisas att bara boka in bland övriga resande i de tre sista eller första vagnarna på det tolv personvagnar (400 meter) långa Stockholms-nattåget, behöver perrongen bara vara 70–80 meter för att påstigning i Skellefteå möjliggörs. 

Jag kan inte mycket om byggnationer eller tågregler. Men om färdiga betongblock läggs underst och asfalteras ovanpå blir det lätt en handikappvänlig perrong som med enkelhet kan snöröjas på vintern. En träperrong som faktiskt finns vid Upplands Väsby station tar längre tid bygga och är svårare att snöröja. Annat alternativ skulle vara bygga en 70 meters perrong och att tre vagnar städas och bäddas i Skellefteå och på kvällen dras (fyllda med förhoppningsvis uppåt de 150 resenärer som får plats) av ett inhyrt lok till Bastuträsk, där de av tågbesättningen kopplas ihop med långa nattåget vid ett kortare uppehåll. Som det redan görs i Sundsvall C med SJ nattåg som nu kör utan statligt stöd mellan Stockholm C/Göteborg C och Umeå C. 

Även i Boden C sker dessa växlingar och ihopkopplingar av nattågsvagnar idag. Ett kort persontåg mellan Skellefteå C och Umeå C tur och retur morgon och kväll, skulle också med perrong möjliggöras och vara bekvämare än buss och inte ha så mycket längre restid nu med 80 km/timmen stora delar av E4. Tågen får köra upp mot 130-160 km/timmen på delar av gamla stambanan från Bastuträsk till Umeå/Vännäs. Innan långfärdselbussar och regionalt elflyg är tåget bland det miljövänligaste sättet färdas längre sträckor. 

Det fanns en perrong i Skellefteå men den togs bort. Det finns dubbelspår vid Skellefteå C. Andra tåg kan lätt passera de tåg som står still vid perrongen.

Utflyttad tågresenär