Tydligen är det så att vissa anställda får bo gratis i tomma lägenheter på vård och omsorgsboenden i Skellefteå under sommaren. Känns ju inte ok. De slipper dessutom betala resor till och från jobbet. Många andra som har svårt att ta sig till och från då man jobbar obekväm tid och dessutom är det dyrt med busskort eller egen bil.
Toalettpapper och andra förbrukningsvaror, bekostar de det själva eller är det boendet som bekostar det? Sedan är det en säkerhetsfråga vid till exempel en brand. På ett boende bor det några personer på en stäng avdelning. Personalen har bara fått veta att några personer ska bo där i sommar. Inte hur många.. Det är enda informationen som gått ut. Vem bekostar allt detta?
Undrande skattebetalare
Svar direkt
I ett växande Skellefteå är kompetensförsörjningen en stor utmaning och kanske särskilt inom vård och omsorg – utan att därmed förta andra verksamheters och arbetsgivares utmaningar. Inför sommaren 2022 har vi trots idoga ansträngningar inte lyckats fullt ut med rekryteringarna, vilket bland annat inneburit att personal som frivilligt flyttat sin semester fått ta del av extra ersättningar.
Det händer att vi får möjlighet att anställa personal från andra orter som vill arbeta hos oss. För dem är det tillgången på bostäder som är den stora utmaningen, särskilt om de arbetar tillfälligt i Skellefteå. Vi som arbetsgivare kan då använda egna lokaler som inte nyttjas sommartid för att hitta individuella lösningar. Eller så kan vi hjälpa till att förmedla andra lösningar. Allt med avsikten att underlätta kompetensförsörjningen och att bemanna våra viktiga verksamheter. De sommarvikarier som fått sova över i tomma lokaler bekostar allt förbrukningsmaterial själva.
Ejja Häman Aktell, vård och omsorgschef, Skellefteå kommun