Den misslyckade skolan – nu måste man sätta ner foten

Hur länge ska detta skolprojekt hålla på innan man inser att man måste sätta ner foten och ta nya tag?

Dagens skola är ett misslyckande och måste reformeras, menar skribenten.

Dagens skola är ett misslyckande och måste reformeras, menar skribenten.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2021-01-12 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är uppvuxen i den gamla folkskolan där det rådde ordning och reda. Det var i stort sett duktiga och ambitiösa lärare. På den tiden, tidigt 1960-tal, var det elever med ”läshuvud” och ville fortsätta att studera som frivilligt valde en fortsättningsskola, realskolan som var både tre- och fyraårig. 

Ungdomar som inte ville fortsätta att läsa valde yrkesskolor och blev duktiga arbetare inom sitt intresseområde, jag känner många i min hemtrakt. Det måste väl vara meningen att det ska fungera så. Har man valt en yrkesutbildning och senare upptäcker läslusten kan man alltid fördjupa sig då. 

Men så var det några ljushuvuden som vaknade och kom på den urdumma iden att man skulle skapa en enhetsskola. Om jag inte minns fel var det kring 1962. Nu skulle man skapa en ny skola där alla skulle vara lika. Det viktiga var inte att lära sig grundkunskaper utan man skulle bilda en social skola, där man skulle lära sig att umgås. Skulle man ha fram uppgifter så gick det ju alltid slå upp i något lexikon. 

Nu skulle supersmarta och de som hade problem med inlärning vara tillsammans och lösa problemen. Lärarna skulle se till att den duktige blev duktigare samtidigt som de skulle ta hand om den med svårigheter. Man behöver väl inte vara hjärnkirurg för att begripa att detta är en omöjlighet. Den mindre begåvade fick kämpa oerhört för att få hjälp medan den duktige blev understimulerad och missade chansen att bli duktigare. 

När denne duktiga sedan fortsatte på gymnasiet så upptäckte personen att han inte alls hade fått lära sig nödvändig kunskap. Han börjar grubbla och få problem, nu dyker neuropsykiatriska problem upp och vi har nu fått två förlorare. Enhetsskolan kom sedermera att kallas grundskolan. 

Nu uppstår nästa problem. Det börjar startas friskolor för man upptäcker så småningom att man vill ha barn i skolor som kan tillhandahålla bra undervisning samt ordning och reda. Man börjar till och med flytta till platser där man vet att barnen får adekvat utbildning. Dessutom ställer man barn i kö till dessa skolor när de föds. Så här blev det på grund av denna idiotiska uppfinning. 

Min personliga uppfattning är att eleverna i begynnelsen av skoltiden ska lära sig fakta för att sedan längre fram kunna diskutera och bli sociala människor. I dag har grundskoleelever så invecklade hemuppgifter i diskussionsform att inte ens deras föräldrar klarar av uppgifterna. I dag tvingar man läströtta elever att gå igenom skolsystem, många underkända, istället för att låta skickliga yrkesintresserade elever få ägna sin tid åt det som intresserar dem. Detta kan jag inte förstå.

Tyvärr har det gått prestige i detta så ingen vill erkänna misslyckandet. I stället klipper och klistrar man ihop ett pussel som aldrig kommer att fungera. 

Claes-Olav Boman, Kalvträsk