Protester mot centrumbron påverkar inte Frigg-planen

Detaljplanen för kvarteret Frigg har nu godkänts för granskning. Protesterna mot trafiken från centrumbron från de som bor i bostadshuset Ekorren hade ingen effekt.

Så här ska byggandet kunna bli. Närmast på höger sida är kvarteret Frigg, och längre bort till vänster är byggandet på Baldertomten. Mellan dem finns den öppnade Södra Lasarettsvägen. Foto: Nordmark & Nordmark Arkitekter.

Så här ska byggandet kunna bli. Närmast på höger sida är kvarteret Frigg, och längre bort till vänster är byggandet på Baldertomten. Mellan dem finns den öppnade Södra Lasarettsvägen. Foto: Nordmark & Nordmark Arkitekter.

Foto: Foto: Nordmark & Nordmark Arkitekter.

Samhälle och välfärd2017-11-09 12:14

Planen som gör det möjligt med stora bostadshus i kvarteret Frigg och delvis i kvarteret Balder var utställd i sommar.

Bland protesterna märktes många från boende längs Södra Lasarettsvägen. De upprörs över att gatan är tänkt att öppnas upp mot Kanalgatan igen, vilket befaras ger mer trafik.

Även byggandet av centrumbron upprör, och det oroas för betydligt större fordonsmängder än vad kommunen beräknat.

Men detta anses inte påverka själva detaljplanen och anmärkningarna leder inte till några ändringar.

Planarkitekten påpekar att bostadshusen Ekorren ska klara bullret från 10 000 bilar per dygn. Det var kravet då de byggdes.

Antal fordon på vägen

Det antal som kommunen nu räknar med är 4 000 fordon per dygn förbi denna del av Södra Lasarettsvägen, medan man beräknar att 6 000 fordon per dygn ska köras över bron. 2 000 förare väntas alltså välja andra alternativa vägar till/från bron.

Den beräkningen utgår från att Lejonströmsbron är öppen för trafik.

Boende befarar däremot att nästan alla som väljer att köra över bron ska angöra den via Södra Lasarettsvägen och tror i värsta fall att det kan bli över 11 000 per dygn.

Utöver ett fullt utbyggt kvarter Frigg ger planen möjlighet att göra några bostadshus intill Baldergymnasiet. Det påpekas att skolan trots det kommer att kunna växa, särskilt kan man då fundera på att bygga ut skolan på höjden.

Om det tänkta bostadshuset på Baldertomten inte blir av, ska det stå i detaljplanen att skola istället kan få byggas på den platsen.

Fler parkeringar

Kommunens avdelning för gator och parker anmärker på att man räknat för snålt när det gäller behovet av parkeringar. Det har beräknats med 0,7 bil per lägenhet vilket skulle kräva 133 parkeringar. Men i planen skapas bara 115 platser.

Kommunen påpekar också att möjligheterna till friköp i det här området är små då det inte finns så många andra parkeringsplatser att använda.

Med anledning av det klagomålet har antalet parkeringar ökats.

– Vi skapar möjlighet med ett parkeringsdäck även under huset på Baldertomten, säger planarkitekt Enar Nordvik.

Lägre hus

Ännu en ändring som görs i planförslaget är att man sänker byggnadshöjden med en våning mot Tjärhovsgatan. Den var tänkt att bli sex våningar men får nu bli max fem.

Med dessa ändringar godkändes förslaget för att gå till granskning, bestämde bygg- och miljönämnden.

Bakgrund 1: Här berättade vi om detaljerna i förslaget.

Bakgrund 2: Här summeras synpunkterna som kom in.

undefined
Så här ska byggandet kunna bli. Närmast på höger sida är kvarteret Frigg, och längre bort till vänster är byggandet på Baldertomten. Mellan dem finns den öppnade Södra Lasarettsvägen. Foto: Nordmark & Nordmark Arkitekter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!