Förslaget till detaljplan har varit utställt under sommaren och totalt kom det 10 inlägg.
Förutom från myndigheter kommer synpunkter från boende på Södra Lasarettsvägen. De är oroliga för att det ska bli extra mycket trafik när Centrumbron byggs och deras gata dessutom öppnas mot Kanalgatan med en ny rondell.
Då befaras att nästan all trafik som ska till och från Centrumbron tar Södra Lasarettsvägen eftersom den blir enklast att köra.
Befarar fler bilar
Bostadsrättsföreningen Ekorren och även några fler har begärt att det görs en fördjupad miljökonsekvensbeskrivning och att den även ska omfatta kvarteren i söder.
De påpekar att många lägenheter har nästan alla sina fönster mot Södra Lasarettsvägen och därmed inte kan få den avlastning med tystare rum, som man i dag gör vid nyproduktion.
De som bor i Ekorren undrar också hur det blir med insynsskydd om det ska gå bussar längs vägen.
Ska utreda mera
Arkitekt Enar Nordvik, som gjort planförslaget tillsammans med Rebecca Bohman, säger att det ska göras nya utredningar kring hur trafiken väntas bli, och även mera utredning kring buller och luftkvalitet.
När det gäller bostadsrättsföreningen Ekorren påpekar han att detaljplanen som fanns 2008 när huset byggdes innehöll en tänkt centrumbro.
– Alla som köpte lägenhet där visste om förutsättningarna.
Hann före sossarna om vägen
När det gäller öppningen av Södra Lasarettsvägen mot Kanalgatan så kom den lösningen in rätt sent i planprocessen.
– Jo, det lade vi med nu i våras. Det beror på att översiktsplanen för centrala stan innehåller den lösningen, och då var det rimligt att vi tog med den i detaljplanen också.
– I det läget hade socialdemokraterna ännu inte gjort sitt ställningstagande om att bygga centrumbron. När det kom fick vi i all hast räkna om trafikmängderna, så det är därför de kanske inte är helt rättvisande, tillägger Enar Nordvik.
Övriga synpunkter
Länsstyrelsen hade inga större anmärkningar. De har efterlyst tydligare buller-, trafik- och luftberäkningar. Det önskas också en redogörelse för hur höghuset vid Kanalgatan ska påverka stadsbilden. Det måste också anges exakt hur höga huskropparna får vara, det är för luddigt beskrivet.
Skellefteå museum tycker det är luddigt beskrivet hur husen bör se ut. Det står att de ska vara moderna och knyta an till omkringliggande byggnader i kulör och material. Muséet påpekar att de närmaste husen ser ut på många olika sätt.