Så slutförs den stora satsningen på fjärrvärme

Återställningen pågår nu efter de stora grävningarna av fjärrvärme i Ursviken. Samtidigt planerar Skellefteå Kraft för en ny etapp i Skelleftehamn, och då måste jobbet gå rekordsnabbt.

Gång- och cykelvägar återställs och asfalteras, liksom de gator som har blivit avgrävda.

Gång- och cykelvägar återställs och asfalteras, liksom de gator som har blivit avgrävda.

Foto: Yvonne Rönngren

Ursviken2024-07-01 05:00

Norran har vid flera tillfällen skrivit om det stora projekt där staten betalar hälften eftersom det är en satsning på klimatet. Överskottsvärme från Rönnskär ska tas tillvara och transporteras till Skellefteå. 

Miljövinsten blir att kraftbolaget kan elda mindre i pannorna på fjärrvärmeverket i Hedensbyn. Minskningen blir cirka 20 procent, eller 108 gigawatttimmar per år. I första hand ska torv fasas ut, och i andra hand minskar eldningen av flis och spån.

Senast vi var på plats var en snöig dag i november när de långa, tjocka och tunga rören lades ner. 

När vi nu återkommer har de allra sista rören lagts, de leder in i pumpstationen som byggts i östra Ursviken. Pumparna behövs för att trycka det varma vattnet till Skellefteå, eftersom det är uppförsbacke.

Inne i pumpstationen pågår intensivt arbete. Där finns massor av rör där vatten ska passera och även fördelas in till Ursviken. Rören måste nu isoleras så att stationen går att vistas i. Annars vore den rena bastun eftersom varmvattnet som transporteras är cirka 120 grader. 

– Efter semestern ska vi ta stationen i drift och det är först då vi börjar pumpa varmvatten till Skellefteå, säger projektledare Patrik Stenmark.

undefined
Patrik Stenmark, Skellefteå Kraft, vid rör som ännu inte har grävts över. De ligger vid anslutningen till den nya pumpstationen.
undefined
Så ser det ut i den nya pumpstationen.
undefined
Pumpstationen i bakgrunden och tillfartsvägen som är gjord på ett försök med sulfidjord.

I övrigt pågår återställningsarbeten på den 5,2 kilometer långa sträcka där rören ligger.

– Tjälen var sen i år, så vi kunde börja först i mitten av maj. Nu är det mesta gjort när det gäller grova återfyllnaden, säger Patrik medan vi tittar runt. Det ligger lite högar med överblivet material, och det ska tas tillvara inför nästa etapp när det kan behövas en del utfyllnader. 

Det pågår också asfaltering av cykelbanan samt ställen där man grävt av vägar.

Till hösten väntar planteringen av 80 träd, det är redan markerat med pinnar var de ska stå. Då sås också gräset, som blir av typen äng som kommunens parkavdelning klipper en gång per år.

undefined
Återställd mark i Ursviken. Pinnarna markerar var träd ska stå.
undefined
Här blev massor över som ska tas bort. Närmast gatan blir det en rad med träd.
undefined
Förberedelse för asfaltering.
undefined
Återställning efter grävning av fjärrvärme.

Patrik Stenmark planerar nu för fortsättningen. Strax bortom Riobacken har träd och ris tagits bort, och där ska man fortsätta att lägga rör i 300 meter. Sedan ska man nöja sig med den gamla ledningen i några kilometer.

Dessutom ska en 2,5 kilometer lång sträcka läggas i Skelleftehamn, det blir från Bangårdsgatan i väster till Kejsar Ludvigs kanal som finns ut mot Rönnskär. 

Resten av projektet måste nu göras på rekordtid. 

– För att vi ska få det statliga bidraget måste arbetena vara klara vid årsskiftet. Vi ska inom kort anta entreprenör och sedan måste det jobbas på bred front hela hösten. Det mesta som kostar mycket pengar måste vara gjort före nyår.

Du som bor i Skelleftehamn får alltså räkna med samma typ av byggstök som varit i Ursviken det senaste året. 

undefined
Här ska ledningsbytet fortsätta och skog/ris har tagits bort.

Budget för hela bygget, som började vid fjärrvärmeverket i Hedensbyn, är 225 miljoner. Staten betalar hälften och Skellefteå Kraft resten. Dessutom gör Boliden ett eget projekt vid Rönnskär, som inte är inräknat i summan.

Som Norran berättade under monsterkylan i vintras så klarade inte fjärrvärmesystemet i Skelleftehamn/Ursviken att försörja alla abonnenter med värme och varmvatten. Då fick man elda med olja i en reservpanna.

– Även det är en fördel med den här satsningen. Det blir möjligt att skicka värme från Skellefteå ner till Skelleftehamn vid behov. Det ökar driftsäkerheten, exempelvis om det skulle bli något produktionsstopp på Rönnskär. Att elda med olja är ju det sista man vill. 

undefined
I dessa rör kan man kolla om sulfidjorden påverkar grundvattnet. Det är ett speciellt miljötest som inte har med fjärrvärmen att göra.
Försök med sulfidjord

En speciell miljösatsning har gjorts med försurad sulfidjord som grävdes upp på Bergsbyängarna. Det är långlänt mark som tidigare var havsbotten. Sulfidjord är ett vanligt problem i Skellefteå älvdal och jorden kostar mycket att ta hand om, eftersom den måste läggas på deponi i Umeå. 

– Vi har provat att lägga massorna där vi skulle anlägga en väg, och ovanpå det täckt med vanlig jord. Det har monterats tre brunnar där man kan kontrollera om grundvattnet påverkas. Prover ska tas två gånger per år. Om det visar sig fungera kan det vara en lösning för sulfidjord i större sammanhang, säger Patrik Stenmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!