Ursviken: Detta händer i stora grävprojektet

Ledningar för fjärrvärme dras genom Ursviken och utfartsvägarna stängs en i taget. ”Vi jobbar så snabbt som möjligt när vi gräver av vägarna", säger projektledare Per Bergman.

Rören väger 2,4 ton vardera och läggs ner med en mobilkran.

Rören väger 2,4 ton vardera och läggs ner med en mobilkran.

Foto: Yvonne Rönngren, arkivbild

Ursviken2023-11-05 18:00

En ny fjärrvärmeledning grävs ner från Hedensbyns industriområde till östra delarna av Ursviken. Första etappen gjordes förra vintern och nu under hösten görs andra etappen. 

Ledningen läggs på norra sidan av Järnvägsleden och passerar mycket bebyggelse samt flera gator.

– När vi ska gräva av en gata förbereder vi genom att svetsa ihop två rör så de är helt färdiga att läggas. Då behöver avstängningen bara bli 3-5 dagar, säger Per Bergman, projektledare på Skellefteå Kraft.

Den korta tiden behövs både för Ursviksbornas och för företagens skull. De mest forcerade avstängningarna görs för vägen in till Coop Ursviken samt in till OK-macken. 

undefined
Per Bergman vid en avgrävd gata som när detta läses är öppnad för trafik. ”Vi gör allt vi kan för att minska störningarna för närboende och trafiken”, säger han.

Etappen som nu görs blir 3,5 kilometer lång, och arbete pågår på flera ställen samtidigt. 

– Vi har börjat med områden där det finns viktiga gator samt ställen med mycket kablar. Kablarna kan annars hinna frysa fast i tjälen. 

På ett ställe har man också borrat ner ledningen, det är vid Ursvikens västra infart och beror på att marken är blöt och svårgrävd.

Redan vid nyår beräknas ledningen tas i drift. Den kopplas ihop med en befintlig ledning som går mellan Ursviken och Rönnskär. I Ursviken finns alltså redan fjärrvärme till hushållen, och även i Skelleftehamn.  

– Den gamla ledningen har dock låg kapacitet och ska uppgraderas senare. Så på sikt ska vi gräva vidare mot Skelleftehamn, dock i kortare etapper som fördelas på flera år, säger Per Bergman.

Till nyår ska den nya ledningen vara hjälpligt täckt med jord, och sedan har entreprenören Contractor Mark gott om tid för att återställa marken, plantera gräs och träd. 

– Vi ska återplantera 80 träd, det görs i samråd med kommunen. Till sommaren ska allt vara klart. 

Vid Norrans besök har tre lastbilar anlänt med rör från Finland. En mobilkran lägger dem direkt ner i ledningsgraven, varje del är 18 meter lång och väger 2.4 ton.

– Helst ska lastbilarna komma i rätt tid så man får lägga rören på plats. Måste vi mellanlagra blir det krångligt eftersom de är så tunga och bara kan flyttas av en grävmaskin.

Sedan ska svetsarna göra sitt jobb, 3-4 personer jobbar heltid med att svetsa skarvar. Efteråt görs provtryckning så man vet att skarvarna har blivit helt täta.  

undefined
Nyligen lagda rör och svetsarna är redan på plats för att börja sitt arbete.

Det är bistra tider fram till ledningen tas i drift. Gräver man över de kalla rören så skulle det uppstå skador då varmvattnet släpps på och rören expanderar. Därför måste rören värmas upp redan nu och sedan hållas varma. Allt eftersom de är godkända hålls de fyllda med tillfälligt varmvatten som värms upp med slangar.

undefined
Färdigt rör måste hållas varmt. Här syns slangar som spolar in tillfälligt varmvatten.

Rören är 80 centimeter i diameter utvändigt och 51 cm invändigt. Det läggs två rör i bredd, ett för varma vattnet och ett för returvattnet. Det varma kan vara upp till 120 grader, och returen brukar vara 50 grader. 

Det går att ändra riktning på det varma vattnet om det skulle uppstå leveransproblem till kunderna i Ursviken/Skelleftehamn. Men i normalfallet ska det varma vattnet skickas från Rönnskärs processer för att värma husen i Skellefteå stad.

I östra Ursviken byggs en pumpstation, så att vattnet kan tryckas uppströms.

– Värmen på Rönnskär behöver inte längre släppas ut i havet utan att nyttjas, och vi på Skellefteå Kraft slipper elda torv för att skapa värme. Eftersom detta är en miljösmart lösning får vi statliga pengar från Klimatklivet, säger Per Bergman.

Bygget av etapp ett och två kostar tillsammans 225 miljoner, varav Klimatklivet bidrar med 110 miljoner. 

undefined
Nu är skarvarna svetsade och de ska för säkerhets skull provtryckas.
undefined
Vid godkänd skarv sätts det på isolering och sedan en svart yttermantel. Här ser man knappt var skarven finns, och den är lika hållbar som röret i övrigt.
undefined
Färdigt! Här fylls ledningsgraven igen. Notera de lila banden som varnar framtidens grävmaskinister om att värmeledningar ligger nedgrävda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!