Som VK berättade under måndagen har Realstars och Child10, med Umeprofilen Ida Östensson i spetsen, gjort en reklamkampanj mot sexköp och sugardejting. De har delat ut reklamblad och satt upp affischer som ser ut att hänvisa till en sugardejtingsida, hyrenflickvän.se, som utlovar sköna relationer mellan en yngre och en äldre part. Efter registrering möts förövaren i stället av det omvända budskapet om att det är olagligt att köpa sex, skriver VK.
Under den 9–11 oktober, då hemsidan låg uppe, försökte 808 män att hyra en flickvän. Var sjätte man sökte på minderåriga tjejer, det vill säga barn, uppger anti trafficking-organisationerna som står bakom kampanjen i ett pressmeddelande.
– Trycket på Hyrflickvän.se visar hur omfattande problemet med sexköp är och att det behövs kampanjer mot efterfrågan. De senaste åren har antalet digitala bordeller ökat kraftigt och polis, myndigheter och ideella organisationer ligger många steg efter med att utveckla adekvata metoder för att komma åt de digitala bordellerna. Få förövare fälls för sexköp, koppleri eller människohandel, säger Malin Roux Johansson, verksamhetsansvarig Realstars.
I dag finns cirka 15 hemsidor med annonser riktade till sexköpare.
– Med hyrflickvän vill vi sprida kunskap om sugardejting och prostitutionens olika ansikten för att höja medvetenheten om olika brott kopplade till kommersiell sexuell exploatering, säger Ida Östensson, chef för kommunikation och påverkan på Child10.