En läsare hörde av sig till VK efter att ha hittat flyers med reklam för en sugardejtingsida på sin bilruta på SCA:s parkering i Obbola. När VK tittar närmare på sidan som det hänvisas till på reklambladet, hyrenflickvän.se, möts vi först av textrader som ”Nu är du bara sekunder från att få den sköna relation som du förtjänar”, ”Här kan du se tillgängliga tjejer i ditt område att investera i för intima möten” och ”Du som vill träffa spännande män för att dryga ut veckopengen”.
När vi når Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör vid SCA, känner han inte till reklambladen på SCA:s parkering. Men efter några samtal till olika kontakter i fabriken återkommer han.
– De jag pratat med har inte själva sett de här reklambladen, men hört talas om dem. Vi är direkt väldigt på det klara med att det inte är något som vi står bakom eller tolererar, säger han.
Vid en närmare titt på hemsidan som utger sig för att hyra ut flickvänner visar det sig dock att det inte alls är en sida för sugardejting, tvärtemot så är det en kampanjsida mot sugardejting och sexköp. Bakom kampanjen står Realstars och Child10 – med Umeåprofilen Ida Östensson i spetsen.
– Det är en kampanj som vi har skapat för att motverka sexköp och tydliggöra den gråzon som sugardejting har blivit i samhället. Sugardejting är förtäckt prostitution och samma brott som köp av sexuell tjänst, säger Ida Östensson, chef för kommunikation och påverkan vid Child10.
Hon berättar att det inte bara är på bilarna på SCA:s parkering i Obbola som flyers har delats ut, kampanjen pågår i hela Sverige.
– Vi har hittat olika människor som hjälper oss att dela ut affischer och flyers på gym, på stan, på parkeringar och på olika affischtavlor runt om i landet.
Att de som hittar flyers eller ser affischer blir upprörda och tar bort dem är något som gör Ida Östensson glad.
– Det är jättebra, det är så vi vill att de ska reagera när de ser annonser om prostitution och sexköp. All heder åt de som sliter ner eller river sönder bladen.
När VK når Björn Lyngfelt på måndagseftermiddagen och berättar att sidan är en reklamkampanj säger han så här.
– Om det hade varit som vi befarat, att det var marknadsföring för någon eskortservice eller liknande så hade vi utrett och spridit den informationen internt. När det nu visade sig att det var gjort i ett vällovligt syfte så är det nog ingenting som vi kommer att gå vidare med.
Den 2 oktober meddelade regeringen att de gett Brottsförebyggande rådet, BRÅ, i uppdrag att utvärdera sexköpslagen och specifikt hur rättsväsendet hanterar sugardejting.