Arbetet med vägbron där Järnvägsleden korsar Örvikenvägen har pågått i över ett år. Rivning av den gamla bron gjordes i juli i fjol och sedan började det mödosamma arbetet att bygga den nya.
– Det är många moment att göra, och vart och ett är ganska tidskrävande, förklarar platschef Ebba Marklund.
– Hade man försökt forcera och tagit in mer folk hade de gått i vägen för varandra, fortsätter hon.
De moment som tagit mest tid är att bygga formar för gjutning samt att montera armeringsjärn.
Syftet med bygget är att få en mera hållbar bro som klarar trafik på upp till 74 ton. Det är bärighetsklass 4, den högsta nivå som finns i Sverige.
– Det är betydligt mer armering i denna bro än den gamla, som var byggd på 1970-talet. Vi har totalt monterat cirka 200 ton armeringsjärn.
Brobanan var från början tänkt att gjutas i november sedan sköts det upp till februari, men först i april ordnades den stora gjutardagen. Då jobbade man i drygt 24 timmar i sträck i två skift, med massor av extra folk och med ett 10-tal kontrollanter av olika slag som hela tiden kollade kvalitén i det som gjordes.
– Anledningen till förseningen var främst snön, som vi hade mycket jobb med att hålla borta. Men vi håller ändå tidplanen och kommer att vara klara till sista september, som är utsatt tid från Trafikverket.
– Blir vi klara före så öppnar vi före, men det är inget jag törs lova, säger Ebba.
Bron står nu relativt klar och väntar på ett lager asfalt. Räcken och belysningsstolpar saknas.
Under bron fattas desto mera jobb. Eftersom den nya brobanan blev tjockare har man sänkt den undre vägen, väg 827, med som mest 60 centimeter. För att göra en jämn backe har man tvingats gräva upp vägen rätt långt, och där pågår nu arbete med en refug. Sedan väntar asfaltering, väglinjer och belysning.
– Däremot ingår inte asfaltering av Järnvägsleden i vårt uppdrag, säger Ebba Marklund.
Vägen mellan Skellefteå och Skelleftehamn har asfalterats om i sommar, men det finns risk att ett gammalt parti med den rödaktiga beläggningen blir kvar tills vidare.
– Jag har hört att Trafikverket jobbar med det, men vi gör alltså bara vårt uppdrag.
Förra veckan startade arbetet igen efter fyra veckors semester och ett 10-tal personer har dragit på sig arbetskläderna igen.
Den nya vägbron kostar 38 miljoner kronor och betalas av Trafikverket.