Svagaste länken på Järnvägsleden: Nu ska den bort

Vägavstängningen i Skelleftehamn pågår till nästa höst. Sedan ska den nya vägbron vara klar och tyngre fordon kan då köra ut till hamnen och Rönnskär.

Anton Lindberg jobbar nästan alltid utomhus, han är ställningsbyggare hos Highcon. Det är mycket att bygga för bron, eftersom den ska bli så tung.

Anton Lindberg jobbar nästan alltid utomhus, han är ställningsbyggare hos Highcon. Det är mycket att bygga för bron, eftersom den ska bli så tung.

Foto: Yvonne Rönngren

Skelleftehamn2022-11-21 18:00

Den sista svaga länken längs väg 95 och 372, från norska gränsen till Skelleftehamn, håller på att åtgärdas. Sedan kan lastbilar och andra tunga fordon som rullar på vägen vara upp till 74 ton tunga. Det kallas bärighetsklass 4. 

Bygget ingår i en landsomfattande satsning av Trafikverket som började för fem år sedan.

I Skellefteå har bron över Klockarbergsvägen tidigare byggts om. Nu åtgärdas bron väster om Skelleftehamn, där man svänger av om man ska till Örviken och E4.

undefined
Till vänster håller brobyggarna till, på rampen till höger leds trafiken i båda riktningar.

Denna vägavstängning var enklare att ordna än vid Klockarbergsvägen. Det finns naturliga av- och påfartsramper som kan användas, och enda skillnaden för allmänheten är att förbindelsen till Ursviksgatan är stängd. 

Arbetena började i juni med avstängningar och i juli revs den gamla bron.

– Vi krossade betongen till mindre bitar och skickade till Kåge såg där det användas som fyllnadsmassor. Armeringsjärnet såldes för materialåtervinning, säger platschef Ebba Marklund, Peab. 

I augusti började man bygga formar och gjuta fundament. Under september göts de tre första bropelarna och i oktober de tre sista.

Nu pågår montering av ställningen som ska hålla upp brobanan när den gjuts. 6-7 personer monterar en skog av rör medan övriga har börjat göra formen ovanpå. 

Brobanan blir 110 cm tjock när den görs i ett stycke, vilket väntas ske i januari eller februari. 

– På grund av tidplanen måste vi gjuta på vintern, vilket innebär utmaningar. Det är störst risk att betongen fryser vid formens kanter, och där ska vi ha värmeslingor och även blåsa med varmluftskanoner. Givetvis ska vi välja en gynnsam dag, säger Ebba Marklund. 

Gjutningen kan inte delas upp eftersom betongen inte får bilda skikt. Det krävs att 143 lastbilslass levereras på en och samma dag.

undefined
Ebba Marklund är platschef på Peabs brobygge.

Den nya bron leder inte till några ändringar av trafiken. En yta vid sidan av Örvikenvägen ska även fortsättningsvis vara tillgänglig för skoterpassage.

– Eftersom bronbanan blir tjockare ska vi sänka den undre vägen med cirka 60 centimeter. På så vis blir den fria höjden samma som tidigare. 

Många i Peabs personal kommer från annan ort och därför arbetas det fyradagarsvecka. Ställningen monteras av lokal personal med vanliga arbetstider. 

Totalt går det åt 1 250 kubikmeter betong till bron, och nästa höst släpps trafiken på. Trafikverket har då satsat 38 miljoner. 

undefined
Bron ska vila på sex pelare, här ser vi tre av dem. De göts i oktober.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!