I början av september berättade vi att en jättestor byggdel som ska användas i bygget på Northvolt ska få passera på Järnvägsleden innan den nedmonterade gångbron sätts tillbaka. Den uppgiften kom från både trafikverkets projektledare och från kommunens avdelningschef för gator och vägar.
Gångbron, populärt kallad blå bron, skadades 26 januari 2023 när en lastbilsförare körde på den med flaket upphissat. Den trasiga delen monterades ner, kördes till en firma i Piteå och reparerades. I mitten av augusti var den klar, och det var meningen att den omgående skulle återmonteras.
Men sedan blev väntetiden lång. Det kom nämligen rapporter till Skellefteå kommun om att en jättestor byggdel till Northvolt skulle anlända med båt till hamnen. Transporten skulle bli klart enklast att genomföra om den finge gå längs Järnvägsleden och då får det inte vara någon bro i vägen, eftersom byggdelen skulle vara 13 meter hög.
Skellefteå kommun är ansvarig för avstängningar av gator och vägar i samband med transporter av olika slag. Därför är de inblandade, trots att Järnvägsleden är statlig.
Under hösten har Norran flera gånger kontaktat kommunen och trafikverket för att höra hur det går. Det har verkat som att frågan har fastnat någonstans i myndigheternas interna kommunikation.
– Vi behövde få information från transportören, som är ett företag i England. De har haft lite svårt för att svara, och det är en orsak till att detta dragit ut på tiden, förklarar Per Johansson som är åtgärdsplanerare på Trafikverket.
– Både vi och kommunen har också mycket annat att göra.
Per Johansson säger att transportören dels har meddelat att byggdelen blir kraftigt försenad och skulle komma först nästa höst. Men det har också varit tal om att byggdelen ska minska i storlek.
– Det är det slutliga besked vi nu har fått. Det ska komma mindre delar och då kan de flesta gå under bron. Några kommer att vara större, cirka 5-6 meter höga, men eftersom de inte är tunga kan de köras i en omväg via Ursviksgatan, säger Per Johansson.
Den fria höjden under bron är fem meter.
Projektledare Sam Koski på trafikverket ska nu ta itu med återmonteringen. Han säger att den kan göras i slutet av januari eller början av februari 2024.
Reparationen och återmonteringen är ett försäkringsärende. Trafikverket tar kostnaderna men ska skicka dem vidare till åkeriets försäkringsbolag.