Skellefteå växer snabbt och samhällsomvandlingen är märkbar för alla. Nordsken är mest känt för att vara Skellefteås stora spel- och kulturfestivalen, som i år sker i Sara kulturhus den 28–29 december.
Nu vill Nordsken också bli en viktig kugge för hela Skellefteå, året runt.
– Vi måste förändras för att hänga med. Stor och snabb tillväxt är en utmaning som kräver engagemang. Nordsken kan vara mellanledet som får föreningar att träffa människorna här. Att hitta en ny social gemenskap går oftast genom föreningslivet. Det här gäller inte bara nyinflyttade utan vi vill också skapa en trivsel som gör att man vill stanna i Skellefteå, säger Magnus Johansson.
Själva spel- och kulturfestivalen Nordsken ska naturligtvis fortsätta att finnas till.
– Vi går från att ha arrangerat ett väldigt stort event varje år till att årligen göra ett stort och fler mindre.
Nordsken vill vara en länk mellan kommun, företag, organisationer, föreningar och individer.
– Det är spännande och utmanande med många pusselbitar som ska sitta ihop. Det koncept vi tagit fram är jättebra för Skellefteås utveckling och vi vill långsiktigt delta i samhällsutvecklingen, säger Johan Linder, en annan av grundarna.
Tankar finns redan hur man exempelvis kan hjälpa den lokala handeln eller stötta Northvolt med fritidsaktiviteter.
– Det gäller att tillsammans bygga attraktiva evenemang. Bara att titta på Northvolt där många är nyinflyttade, de som är utomnordiska är inte helt insatta i hur Sverige fungerar. Se bara vid julen hur olika traditionerna ser ut. Att introducera dem in i lokalsamhället är viktigt, säger Magnus Johansson.
Nordsken har också fått förfrågan att få en roll i Society Expo 2026.
– Där vill man engagera civilsamhället i nya mässatsningar. Under en till två månader skulle vi kunna ha fler pop up-event. Vi har påbörjat en diskussion kring vår roll där, säger Magnus Johansson.
Nordsken har redan nu samarbeten tillsammans med bland annat Urkraft och ska exempelvis delta i arrangemanget för Boliden 100 år.
Nordsken har hos kommunen sökt stöd på 1,5 miljoner kronor per år under 2024–2026 för att kunna genomföra sina planer.