Sedan första gången Nordsken arrangerades 2012 har festivalen hållit till på Scandic i Skellefteå samt Skellefteå Kraft arena. I år krockade evenemanget med orienteringstävlingen Tiomila, därför flyttas festivalen i både tid och rum.
– När man byter datum så ändras också möjligheterna att vara i arenan för det är oftast spolad is där. Att byta plats och datum hör ihop, säger Magnus Johansson, grundare.
Festivalen brukar äga rum i slutet av maj. Nu blir evenemanget av den 28 och 29 december i Sara kulturhus.
Den nya tiden och platsen för med sig vissa utmaningar, bland annat har inte kulturhuset lika stor besökskapacitet som arenan och det blir svårare att rekrytera personal som vill jobba i mellandagarna.
– Samtidigt finns det en fantastisk möjlighet att göra något helt nytt. Mycket folk rör sig i innerstan då. Det är ett bra sätt att hitta en ny publik. Vi testar och lär oss, säger Magnus Johansson.
Kan Nordsken bli ett julevenemang?
– Om det blir en dundersuccé kan det påverka våra framtidsplaner, men vi tror att det är smartare på längre sikt att rikta in sig på höstlovet. Inget är bestämt.
I vanliga fall brukar det komma runt 10 000 besökare.
– Vi skulle vilja ha lika många besökare i år men nu är det bara två dagar i stället för tre. Det gör att det totala besöksantalet nog går ner, säger Johan Linder, även han grundare.
I år är evenemanget gratis att besöka men budgeten är densamma – 1,5 miljoner kronor. Det betyder att evenemanget minskar jämfört med tidigare.
– Vi har dragit i handbromsen vad gäller gäster och föreläsare, säger Magnus Johansson.
Johan Linder fyller i:
– Det är en drastisk nedskärning. Tidigare har vi haft mellan 60 och 80 montrar, nu har vi kanske en femtedel av det.
Trots nedskärningar så erbjuds ändå ett 40-tal aktiviteter, bland annat cosplay kids runway (utklädning), legoutställning, Nintendo ställer upp en monter och på kvällstid omvandlas restaurangen Mandel till spelpub.
– Vi vill aktivera våra besökare i stället för att de ska vara passiva konsumenter. Vi hoppas att vi hittar nya målgrupper i det här. Barnfamiljer kommer vara en tydligare målgrupp än någonsin, särskilt när det är gratis, säger Magnus Johansson och fortsätter:
– Arkadhallen har visat sig vara en fantastisk möjlighet för olika generationer att mötas. Barnbarn tävlar mot farfar.