Vägbro försenad – misslyckad armering fick göras om

Den nya bron över Klockarbergsvägen är försenad. Armeringen gjordes på ett felaktigt vis och stora delar fick göras om. Först den 12 september ska vägbron tas i bruk.

Så här långt har bygget kommit. Gjutningen gjordes i mitten av juli och nu pågår arbete uppe på brobanan.

Så här långt har bygget kommit. Gjutningen gjordes i mitten av juli och nu pågår arbete uppe på brobanan.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2022-08-10 11:00

Bron leder trafik längs Järnvägsleden (väg 95) genom Skellefteå och har gjorts om för att tåla tyngre trafik. Den gamla bron revs och en helt ny har gjorts på samma plats. 

När Norran var på besök i maj pågick den omfattande monteringen av armering. Långa spröt av järn stack upp som en skog, där den blivande vägbanan skulle gjutas. 

undefined
Bild från 17 maj 2022. Armeringens spröt monteras för första gången. Partiet längst bort till höger visade sig dock ha fel på bottennätet. För att kunna göra om den tvingades man plocka loss många av spröten.

Det ingen visste då var att underredet till denna "skog" var felaktigt lagd. Inte på hela ytan, utan på delen där bilar ska svänga ner mot Sjungande Dalen. 

När detta uppdagades fick man lov att montera bort stora delar av spröten, för att lägga om bottnen på ett korrekt vis. 

Varje spröt var fäst i bottennätet med en lindad ståltråd, vilket har gjorts helt manuellt. Även borttagningen gjordes alltså för hand, och när allt var i sin ordning skulle hela jobbet göras en gång till. 

När allt till sist var godkänt gjordes gjutningen i mitten av juli, istället för i början av juni som varit planerat. 

– Det blev tre veckors extra arbete på grund av armeringen. Dessutom har vi haft problem med fördröjda leveranser, vilket gäller generellt i hela byggbranschen, säger Per Andersson, projektledare på trafikverket. 

undefined
Bron sett från norr. Utöver vägbana och räcken fattas också att göra anslutningar mot väg 95.

Han säger att det har startats en utredning kring vad som gick fel. 

– Var ritningarna felaktigt gjorda, var de lätta att missförstå eller är det byggarna som läst ritningarna fel? Eftersom utredningen nyss har börjat vill jag inte uttala mig om vem som ska hållas ansvarig, säger Per Andersson. 

Klart är i alla fall att bygget blir försenat.

– Enligt vår nuvarande tidsplan ska vi öppna bron för trafik den 12 september. Allt kommer inte att vara klart då, men tillräckligt för att bilarna ska kunna köra där. 

Samma dag ska Klockarbergsvägen öppna, den väg som går under bron och som hela byggtiden har varit avstängd. 

undefined
Här syns bygget uppe vid väg 95.

Det har varit hårt tryck mot trafikverket att de ska öppna Klockarbergsvägen tidigare, eftersom bron nu är gjuten och formen med stöttor är borttaget.

Men det tänker trafikverket inte göra, utan de ska öppna båda vägarna samtidigt. 

– Orsaken är att det blir struligt för trafiken. Då skulle bilisterna köra upp till väg 95 från den provisoriska omledningen, och den är inte gjord för att vara en fyrvägskorsning, säger Per Andersson.

Norran har även pratat med den ansvarige platschefen, Miika Haataja på bolaget GRK. Han vill inte heller peka ut någon. Han säger att det gjordes löpande kvalitetskontroller av armeringen men trots det lyckades felet slinka igenom. 

– Vi har dock ansvaret eftersom vi är huvudentreprenör, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!