Studenternas kritik mot balen

Trots biljettpriset på 880 kronor fick balgästerna klara sig utan efterrätt och varmrätten upplevdes torr. Hilma Lundholm är en av flera besvikna studenter: ”Vi gick på Coop för att köpa något i stället”, säger hon.

Flera studenter som Norran pratat med har haft synpunkter på maten som serverades.

Flera studenter som Norran pratat med har haft synpunkter på maten som serverades.

Foto: Veronika Åström

Skellefteå2024-06-11 17:00

Förra onsdagen var det studentbal i Skellefteå. Ett efterlängtat och uppskattat evenemang.

Många hade samlats på Folkparken för att se de stiliga studenterna gå på röda mattan. Men efteråt har det också höjts kritiska röster.

Vi har bland annat skrivit om den bristande tillgängligheten för rullstolsburna.

Nu riktar flera balgäster kritik eftersom de anser att maten inte var värd inträdespriset på 880 kronor.

undefined
Förrätten bestod av tomater, mozzarella, basilika och krutonger.

– Förrätten var en liten skål med tomat och ost. Sedan blev det buffé men det fanns inte mycket att välja på. Det var kyckling utan sås bredvid, potatis och sallad, säger Hilma Lundholm som går sista året på vård- och omsorgsprogrammet på Baldergymnasiet.

Hennes baldejt har dessutom celiaki (glutenintolerans) och trots att detta meddelats skriftligen fanns ingen anpassad kost för honom.

– Det känns tråkigt. Vi påpekade det men de sa att det inte fanns något de kunde göra.

Vi har pratat med flera elever som håller med Hilma Lundholm. Det fanns två kycklingrätter som låg i olika såser, men många elever påpekar att det blev torrt eftersom det inte fanns någon extra sås bredvid.

Alla är dock inte lika kritiska:

– Jag är ändå ganska nöjd, säger en elev.

undefined
Hilma Lundholm på väg till balen tillsammans med Gustav Nilsson.
undefined
Uppdukat för fest.

Flera lyfter att maten var ”helt okej”, men att det borde varit bättre med tanke på prislappen.

I priset ingick förvisso röda mattan, välkomstbubbel, liveunderhållning och mer.

– Men jag hade ändå förväntat mig mer med tanke på hur dyrt det var, säger Hilma Lundholm.

Vid 22-tiden på kvällen, medan balen fortfarande pågick, gick åtminstone en handfull balgäster till Max för att äta hamburgare i stället, enligt Norrans reporter Veronika Åström.

Hilma Lundholm och hennes kompisar gick också tillfälligt iväg till Coop för att köpa något litet att äta och dricka.

Det var ju hela 450 studenter som skulle ha mat. De som jobbade gjorde säkert så gott de kunde?

– Ja alltså jag förstår det litegrann, samtidigt blir jag lite besviken. Balen känns ändå som något väldigt stort, något man bara gör en gång i livet. Och med tanke på priset får det gärna kännas lite lyxigt, säger Hilma Lundholm.

Marina Lundmark, som arrangerar balen, säger att hon förstår de studenter som tycker det var dyrt ”om man inte har inblick i alla kostnader”.

– Det var ganska höga kostnader kopplat till lokalen och aktiviteterna. Det är polistillstånd, hyror, underhållning, vakter och så vidare. Vi hade kanske 10 till 15 servitriser vilket också kostar. Jag har försökt göra det till en så bra upplevelse som möjligt.

undefined
Marina Lundmark arrangerade studentbalen i år, precis som i fjol. Arkivbild.

Vad tyckte du själv om maten?

– Jag kan hålla med om att extra sås saknades till kycklingen, men i övrigt smakade allting väldigt bra.

– En tanke med att ha buffé var dessutom att alla skulle få äta sig mätta. Det fanns frikostigt med mat.

Studenten Hilma Lundholm håller trots allt med om att det finns en poäng i det.

– Visst hade man kunnat önska sig bordsservering som det varit förut. Men då var det å andra sidan flera som klagade på att portionerna var för små. Det slapp vi nu i alla fall, säger hon.

Marina Lundmark säger att hon medvetet valt en lägre standard på maten för att hålla nere biljettpriset.

– Jag hade kunnat lägga mer pengar på maten, men då hade biljetterna blivit dyrare och det hade jag inte velat. Jag har försökt hålla nere kringkostnaderna.

Hur ser du på att en balgäst inte fick allergianpassad mat?

– Det är inte bra. En specialkost som dessutom är så vanlig att det ska gå att lösa. Det ska jag absolut ta med matleverantörerna, säger Marina Lundmark.

Nina Åkerström är driftansvarig på cateringbolaget Din fest som lagade maten.

– Det låter konstigt. Vi hade en egen "line" med specialkost, det fanns glutenfritt bröd. Det är tråkigt om det missades och jag kan inte svara på vad det beror på.

Många studenter hade synpunkter på avsaknaden av sås.

– Det är något vi får ta med oss till nästa gång, att vi kanske får ha extra sås bredvid, säger Nina Åkerström.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!