Det var den 1 september som Skellefteå Kraft hade ett erbjudande på sin hemsida där det gick att teckna ett fast avtal för mindre än nio öre per kilowattimme. Över tusen personer från hela landet valde att nappa på erbjudandet. Enligt bolaget hade ett systemfel uppstått. De meddelade därför att avtalen var ogiltiga.
När Norran skrev om detta tidigare i höst hade ett 30-tal anmälningar mot Skellefteå Kraft från kunder i hela Sverige kommit in till ARN. Nu är siffran uppe i 55 anmälningar mot energibolaget.
En anmälare förstår inte problemet med att Skellefteå Kraft skyller på att det är uppenbart att det är fel pris. En annan anmälare skriver att hen tecknade avtalet med bank-id och fick efter någon timme en bekräftelse att avtalet var godkänt. En tredje anmälare berättar i anmälan att ett 3-årigt avtal med Skellefteå Kraft har skrivits till vad hen uppfattade som ett bra pris och efter en halvtimme kom en bekräftelse i anmälarens mejlkorg. En annan person skriver att hen tecknade ett elavtal på Skellefteå Krafts hemsida och gav dem fullmakt att kontakta det nuvarande elbolaget. Hen fick en skriftlig bekräftelse med information om ångerrätt med mera.
Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad på Skellefteå
Hur tänker du kring att det är så många som anmält er till ARN på grund av detta?
– Varje anmälan hanteras enskilt enligt ARN:s rutiner där vi inkommer med underlag för nämnden att ta ställning till.
Vad var det för systemfel som egentligen uppstod?
– Vi har lokaliserat felet men vill inte gå in exakt på vad som hänt.
Hur går ni vidare i denna fråga?
– Det tekniska felet är åtgärdat.
Hur ska ni göra för att det här inte ska hända igen?
– Åtgärder av teknisk karaktär har nu införts för att förhindra att något liknande ska inträffa i framtiden.
Vad hade ni kunnat göra annorlunda?
– Vi tycker att vi hanterade den uppkomna situationen på det sätt vi kunde och agerade snabbt för att nå ut med information till de personer som tecknat det uppenbart felaktiga priset.
Vad betyder det för Skellefteå Kraft att så många har anmält er till ARN?
– Det är såklart tråkigt och vi beklagar att detta fel uppstod.
Länkar till andra artiklar Massanmälningar till allmänna reklamationsnämnden mot Skellefteå Kraft och Skellefteå Krafts svar.