Massanmälningar till ARN mot Skellefteå Kraft

Anmälningarna mot Skellefteå Kraft har haglat in till Allmänna reklamationsnämnden när det gäller det billiga fastpriselavtalet som Skellefteå Kraft hade i början av september. Anledningen är att avtalen har ogiltighetförklarats.

Ett 30-tal anmälningar har kommit in till Allmänna reklamationsnämnden mot Skellefteå Kraft. Anledningen är att kunder är missnöjda med att deras avtal ogiltighetsförklarats.

Ett 30-tal anmälningar har kommit in till Allmänna reklamationsnämnden mot Skellefteå Kraft. Anledningen är att kunder är missnöjda med att deras avtal ogiltighetsförklarats.

Foto: Peter Krikortz

Skellefteå2022-09-20 06:15

Det var den 1 september som Skellefteå Kraft hade ett erbjudande på sin hemsida där det gick att teckna ett fast avtal för mindre än nio öre per kilowattimme. Över tusen personer från hela landet valde att nappa på erbjudandet. Enligt bolaget hade ett systemfel uppstått. De meddelade därför att avtalen var ogiltiga.

Många kunder är missnöjda över detta och har gått vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Från den 1 september och fram till nu har ARN fått in över 30 anmälningar mot Skellefteå Kraft. 

Två ärenden har ARN beslutat att inte pröva. Det kan vara till exempel för att företaget inte fått tillräckligt med tid att svara konsumenten. Tre av ärendena har nämnden ännu inte gått igenom. 21 av ärendena har skickats till företaget för svar.  I övriga ärenden som handläggs har ARN skickat kompletterande frågor till anmälaren. I ett ärende har ARN fått svar från företaget.

Kunderna som har anmält det kommunala energibolaget kommer från hela landet. 

En anmälare förstår inte problemet med att Skellefteå Kraft skyller på att det är uppenbart att det är fel pris. Personen har en leverantör i dag där priset ofta är som Skellefteå Kraft erbjudit och berättar att hen inte kan se det uppenbara felet. Personen berättar också att: ”När det blåser har det varit väldigt billigt elpris, till och med 0 öre per kilowattimme”.

En annan anmälare skriver att hen tecknade avtalet med bank-id och fick efter någon timme en bekräftelse att avtalet var godkänt. Men nu vill inte företaget leverera enligt avtalet som enligt deras villkor ska vara bindande efter att de har bekräftat beställningen.

En tredje anmälare berättar i anmälan att ett 3-årigt avtal med Skellefteå Kraft har skrivits till vad hen uppfattade som ett bra pris. Efter en halvtimme kom en bekräftelse i anmälarens mejlkorg. Skellefteå Kraft hävdar att personen har handlat i ond tro och att hen borde ha insett att priset var orimligt och vill därför häva avtalet. I anmälan skriver personen också: I Skellefteå Krafts särskilda avtalsvillkor vid försäljning av el till konsument kan man läsa följande stycke: 1.3 Avtalet är bindande för båda parter från den dag Skellefteå Kraft bekräftar avtalet, vilket sker genom att kunden tillsänds en avtalsbekräftelse (elektroniskt eller via papper). Avtalet innehåller inga reservationer för felaktig prissättning eller tekniska fel.

En fjärde anmälare skriver att hen tecknade ett elavtal på Skellefteå Krafts hemsida och gav dem fullmakt att kontakta det nuvarande elbolaget. Hen fick en skriftlig bekräftelse med information om ångerrätt med mera. Nu vill de att avtalet ska ogiltighetsförklaras. Men hen menar att de har ingått ett bindande avtal. Hen skriver vidare att "Jag har inte ens givits möjlighet att klaga. De hävdar att avtalet är ogiltigt. Hur ska jag veta vilket elpris som är rimligt?”

Norran har sökt Sanna Lundström, affärsområdeschef Marknad på Skellefteå Kraft för en kommentar kring anmälningarna utan att lyckas.

Vi har även varit i kontakt med konsumentrådgivningen i Skellefteå om erbjudandet som Skellefteå Kraft hade. Men de har haft det lugnt på den fronten enligt Göran Vårås, konsumentvägledare.

– Vi har inte haft någon fråga om det vad jag kan påminna mig.

Efter att Norran hörde av sig har Skellefteå Kraft svarat.

Anmälningar till ARN

•31 anmälningar mot Skellefteå Kraft har kommit in till Allmänna reklamationsnämnden.

•Två ärenden har ARN valt att inte pröva.

•Tre av ärenden har nämnden inte gått igenom.

•21 av ärendena har skickats till företaget för svar.

Ett ärende kan ta upp till sex månader att handlägga.

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!