Norran berättade den 29 oktober om vattenproblemen på parkeringshuset Renen, som nu håller stängt för tätning av ytskikten samt installering av dubbelt så många brunnar. Kostnaden för åtgärderna beräknas till cirka 13 miljoner, enligt Martin Wikström, projektledare hos de kommunala bolagen Skebo och Skellefteå industrihus, som äger byggnaden.
Först hade de tänkt ha tätskikt med det vattentätande materialet penetron, men det gick inte eftersom bolaget inte ville utföra arbetet då de inte kunde ge garantier på att det skulle hålla tätt, enligt Martin Wikström.
Penetron är det material som just Pen-tec Nordic tillhandahåller och Anders Falk, koncernchef på bolaget, reagerar nu på att det inte skulle vara en lösning som fungerar.
– Det är inte med sanningen överensstämmande. Att garantera ett tätt ytskikt var inte någon utmaning men att säkerställa och garantera en helt tät konstruktion när läckageproblematiken inte var utredd ansågs av oss och våra samarbetspartners inte vara en professionell åtgärd.
Anders Falk reagerar också på projektledarens beskrivning av att byggnadstypen ska vara liknande den i parkeringshuset CK, som Pen-tec Nordic-koncernen varit med och byggt.
Enligt Anders Falk är detta påstående helt felaktigt då CK parkering är en platsgjuten konstruktion medan Renen är byggd med prefabricerade betongelement.
– Tätningen i CK parkering ligger i själva betongplattan och finns i hela tvärsnittet med hjälp av en kristalliserande teknik – penetron pal 18 – och i den lösningen finns och behövs ingen pågjutning av något slag, säger han.
Samtliga tekniker och konstruktioner har sina för- och nackdelar och i vissa miljöer passar den ena bättre än den andra, fortsätter han.
– Det är skillnad i möjligheterna att eftertäta en prefabricerad konstruktion i förhållande till en platsgjuten konstruktion. Den platsgjutna konstruktionen är i de flesta fall mycket enklare att analysera ur läckagesynpunkt vilket skapar bättre förutsättningar att hitta kostnadseffektiva lösningar till de läckage som eventuellt uppstår.
Speciellt på våra breddgrader, där det är mycket inkommande snö och ett helt annat klimat än södra Sverige, är det ännu viktigare vad man använder för teknik, fortsätter han.
– Det är ännu viktigare där uppe när bilarna kommer in med snö och salt. Konstruktionen får en hård belastning och det är tuffare på grund av klimatet. Den erfarenhet som finns på plats lokalt ska man också utnyttja så att man får bästa lösningen för samtliga projekt.
Någon entreprenör har nu åtagit sig uppgiften att få ordning på Renen och förhoppningsvis kan de nu åtgärda de problemen som fanns från början, fortsätter han.
– För de projekt som kommer för framtiden bör inblandade parter säkerställa en lokal förankring där projekten kan utnyttja den erfarenhet och kunskap som finns lokalt.
Norran har sökt projektledare Martin Wikström för en kommentar. Han har inte återkommit.