Så är reglerna för de olika cykelkorsningarna i stan

Skellefteås första cykelöverfart har nu tagits i drift. Den innebär en förbättrad möjlighet för cyklister att ta sig fram i staden, men medför troligen också förvirring. Här berättar vi om reglerna för den nya korsningen, men också vad som gäller för gamla typer som finns på olika håll i Skellefteå.

Skellefteås första cykelpassage har tagits i drift, korsningen Skeppargatan/Storgatan

Skellefteås första cykelpassage har tagits i drift, korsningen Skeppargatan/Storgatan

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2024-07-11 05:00

Den nya cykelöverfarten finns i korsningen Skeppargatan/Storgatan som nyligen har byggts om. 

Den har en blå-vit skylt som ser ut precis som skylten för övergångsställe, men visar en cyklist. Bilisten har skyldighet att stanna för en cyklist som är på väg över, eller precis är på väg över.

Eftersom cyklister färdas snabbt finns dock anledning att betona det där med "just ska färdas ut". Cyklisten måste anpassa sin fart så att hen ska hinna uppfattas av bilisten, annars är det stor risk att cyklisten blir påkörd.

För att minska risken för allvarliga olyckor är därför en cykelöverfart alltid upphöjd eller har något annat farthinder. Bilisterna ska tvingas dra ner farten till maximalt 30 kilometer/timme.

Även mopeder klass 2 får använda cykelöverfarten. 

undefined
Till vänster cykelpassage som finns på många håll inom Skellefteå kommun. Till höger den nya sortens korsning, cykelöverfarten.

Vad finns då för övriga slag av korsningar för cyklister? En heter cykelpassage, och i Skellefteå kommun finns de på 100-tals platser. 

Cykelpassagen har målade korta streck på vägen, men ingen särskild skylt för bilisten. Här har bilisten företräde, såvida inte cyklisten redan har hunnit cykla ut, då ska bilisten sakta in så att cyklisten kan passera.

Cyklisten har också företräde om bilen kommer svängande från en gatukorsning eller rondell. Då ska bilisten lämna företräde till den cyklist som just är på väg ut på cykelpassagen. 

undefined
En läsare ville att vi reder ut reglerna för korsningar vid Lejonströmsskolan, vilket vi har gjort tillsammans med Skellefteå kommun. Här har gående företräde men inte cyklister.

Ett tredje ställe där en cyklist kan ta sig över en väg är vid övergångsställena. Där gäller att fotgängare har företräde, och cyklisten måste kliva av från cykeln för att få företräde. 

På allt fler ställen i Skellefteå görs upphöjda korsningar av olika slag. Själva upphöjningen påverkar dock inte trafikreglerna, utan de är bara till för att sänka farterna för motortrafiken, så att eventuella olyckor ska undvikas.

Till sist ska sägas att bilister aldrig får ha högre fart än att de hinner stanna för varje hinder som går att förutse. Det innebär att man även om man har företräde alltid ska hinna stanna om något oväntat händer. Det oväntade kan ju exempelvis vara att man är oense om reglerna. 

Trots olika cykelbefrämjande åtgärder i Skellefteå kommun så cyklar nog fortfarande de flesta längs vanliga bostadsgator inte minst ute på orterna. När man cyklar på en gata/landsväg (för att det inte finns alternativ) beter man sig som bilisterna gör. Man stannar vid stopplikt och man lämnar (och får) företräde enligt högerregeln. 

undefined
Även här har vi ett helt vanligt övergångsställe, även om linjerna syns dåligt. Men skylten bestämmer. Cyklist som vill ha företräde måste kliva av cykeln och gå.

En läsare hörde av sig och ville att vi reder ut reglerna för de korsningar som byggts vid Lejonströmsskolan.

Där finns två upphöjda övergångsställen som går över Brännavägen. De har dåligt målade linjer, men det är skylten som gäller. Gående har företräde, den som cyklar måste kliva av cykeln och gå om hen ska få företräde.

Svårare anses nog korsningen vara som går längs med Brännavägen. Den är upphöjd men har inga målade streck alls. Bilisterna har ingen skylt att ta hänsyn till. Bilarna har företräde.                                                                                                                                                                                                                                                           

undefined
Här är nog den svåraste korsningen. Den har inga målade linjer och är därför inte en cykelpassage. Den är ”ingenting” och därför har bilisterna företräde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!