Stans första cykelöverfart har öppnat

Skellefteås första cykelöverfart har nu tagits i drift. Norran stoppade några cyklister som just hade använt den för första gången, men inte lagt märke till de ändrade reglerna.

Stina Widmark var på väg hem från jobbet och var främst fokuserad på att korsningen är klar. Nu ska alla bilister ge henne företräde, oavsett från vilket håll de kommer.

Stina Widmark var på väg hem från jobbet och var främst fokuserad på att korsningen är klar. Nu ska alla bilister ge henne företräde, oavsett från vilket håll de kommer.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2024-07-09 18:00

Korsningen Skeppargatan/Storgatan har byggts om och nyligen öppnats för all trafik. En nyhet är de nya skyltar och markeringar på marken som signalerar cykelöverfart. Den första i Skellefteå kommun.

Ytterligare tre ska efter semestern öppnas i stråket ner mot blivande Karlgårdsbron längs Södra Lasarettsvägen.

– Senare ska vi se över om det finns fler korsningar som går att omvandla till att bli cykelöverfart, säger Robert Nyman, chef på trafikavdelningen, Skellefteå kommun.

undefined
Skellefteås trafiknyhet är väl skyltad. Det finns dubbla skyltar på båda sidorna av gatan, totalt fyra stycken. Ingen ska missa att man numera måste släppa fram cyklisterna, oavsett från vilket håll bilisten kommer.

Cykelöverfart har en blå-vit skylt som ser ut precis som skylten för övergångsställe, men visar en cyklist. De fungerar också på samma vis. Bilisten har skyldighet att stanna för en cyklist som är på väg över, eller precis är på väg över. Ett "cyklisternas övergångsställe".

Stina Widmark cyklar längs Storgatan när hon far till jobbet. Hon hade inte lagt märke till förändringen, och säger att normalt så blir man framsläppt ändå när man cyklar i centrala stan. 

– Men visst är det bra om kommunen inför sådana här korsningar när cyklisten har större rättigheter.

Hon är fullt medveten om att cyklisten alltid är förloraren i händelse av olycka.

– Man kan aldrig förutsätta att en bilist ska stanna och därför brukar jag försöka ha ögonkontakt och se om de tänker stanna. Det tänker jag fortsätta med. 

Stina Widmark tycker annars att de höga trottoarkanterna är det sämsta för cyklister i stan.

– Jag har ramlat flera gånger när jag har försökt cykla upp på en trottoar. 

undefined
Stina Widmark har nyttjat Skellefteås första cykelöverfart.

Inte heller Christian Nilsson hade märkt förändringen, även han cyklar längs Storgatan till och från jobbet. 

Han tycker att framkomligheten i centrala stan är bra även sedan tidigare. 

– Jag cyklar från Morö Backe och till jobbet i centrum, och det går ungefär lika snabbt som att ta bilen. Man slipper stå i köer och det går snabbare att parkera. Jag vill verkligen rekommendera fler att cykla.

Även han poängterar riskerna som cyklisten utsätter sig för i korsningar och säger att han alltid kollar noga vad bilisterna tänker göra innan han cyklar ut. 

– Det är bra med alla förbättringar, säger han om den nya cykelöverfarten. 

undefined
Christian Nilsson hade inte lagt märke till förändringen, vilket inte är konstigt då skyltarna är vända mot bilarna.

Det är samhällsbyggnadsnämnden som har beslutat om de fyra nya cykelöverfarterna. Ordförande Sara Keisu-Lundh säger att fler ska byggas i stans huvudcykelstråk.

– Vi vill uppmana fler att ta cykeln istället för bilen och då är det viktigt att det är enkelt och säkert att cykla, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!