Postnord har ringt upp: ”De ska se vad de kan göra”

Efter Norrans kontakt med Postnord om det kastade paketet har företaget ringt upp Gustav. ”De säger att de ska se vad de kan göra”, säger Gustav.

På videon syns det hur paketet kastas.

På videon syns det hur paketet kastas.

Foto: Skärmdump från videon

Skellefteå2023-12-20 16:54

Tidigare under onsdagen publicerade Norran en artikel med en video där det syns hur en av Postnords brevbärare kastar ett paket.

Paketet levererades till Gustav och Elin, som bor på en mindre ort i Skellefteå kommun.

Paketet som kastades var en julklapp till barnen.

– Nu är det skadat, det är jättetråkigt, säger Gustav.

I artikeln framkommer det att Gustav var i kontakt med en av Postnords ansvariga i Skellefteå efter händelsen. 

– Jag fick en ursäkt, men fick också veta att jag inte kunde få någon ersättning direkt från Postnord utan att jag behövde reklamera hos avsändaren.

Videon som Norran publicerat hade även Gustav publicerat på sociala medier. Videon, som publicerades omaskad på Gustavs sociala medier, fick stor spridning. På onsdagsmorgonen hade den över 300 000 visningar och mer än 700 kommentarer.

undefined
Paketet levererades till Gustav och hans fru Elin.

På onsdagsmorgonen var Norran i kontakt med Johan Mossberg, distriktschef på Postnord. Han sa då att det som inträffat är ”jättetråkigt”.

– Vi gjorde fel. Man blir tom, man blir besviken, sa han.

Han förklarade också varför Gustav hade ombetts att reklamera hos avsändaren.

– Det är så det fungerar. Skickar vi ett paket så är det avsändaren som skickar det via oss. Är det något fel med paketet ska man därför kontakta avsändaren och sköta reklamationen på den vägen.

Samtidigt sa han att man kan kontakta Postnord för reklamation.

– Praxis är att man ska kontakta avsändare, men man kan också göra ett eget reklamationsärende hos oss.

Men han har ju kontaktat er och då fått veta att det inte går att reklamera via er?

– Exakt vad som sagts och gjorts i det här ärendet vet jag inte. Och hur reklamationer ska skötas kan vara olika från fall till fall, sa Johan Mossberg.

Han sa också att Postnord hade försökt få tag på Gustav efter samtalet mellan Gustav och personal i Skellefteå. Gustav hade dock missat de samtalen.

– Jag visste inte att det var Postnord. Det är många som ringer till mig under en dag och jag missar samtal ibland, sa Gustav.

undefined
”Ska man kasta paket?” ropar Gustav i videon.

När Norran återigen pratar med Gustav, på onsdagseftermiddagen, har han tagit bort videon från sociala medier. I stället har han lagt upp en skärmdump från videon, där brevbärarens ansikte är maskat.

– Det blev personpåhopp, det var en del kommentarer som gick över gränsen mot personen på videon. Jag valde därför att ta bort videon.

Under dagen har Postnord ringt upp Gustav.

– De kunde inte komma med något konkret förslag om ersättning men säger att jag ska skicka in kvitto, så ska de se vad de kan göra.

Vad tänker du om det?

– Det är väl vad det är. Det är såklart bra om vi kan ersättas. Samtidigt har vi med anledning av det här behövt köpa lite fler julklappar och det får vi ju ingen ersättning för, säger Gustav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!