Det var på tisdagsförmiddagen som paketet levererades till paret, som bor på en mindre ort i Skellefteå kommun. Händelseförloppet fångades av en övervakningskamera, som sitter vid husets entré.
På klippet syns det hur brevbäraren stannar en bit från entrén och kastar paketet i stället för att kliva ut ur bilen och lägga ner det försiktigt.
Gustav var hemma och såg det hela genom fönstret.
– Jag hörde att hundarna började skälla, så då förstod jag att det var någon som kom. Jag tittade ut och såg vad som hände, jag trodde knappt att det var sant.
Paketet som kastades var en julklapp till barnen.
– Nu är det skadat, det är jättetråkigt, säger Gustav.
På klippet syns det hur Gustav går ut och ropar till brevbäraren, som hunnit köra ut från gårdsplanen.
– Ska man kasta paket? undrar han i videon.
Gustav får dock inget svar från brevbäraren, som sedan kör i väg.
– Då var jag såklart irriterad.
Märkte personen att du ställde frågor?
– Ja, jag uppfattade det som att personen märkte det.
Gustav la ut klippet på sociala medier – och det har fått stor spridning. På onsdagsmorgonen hade det över 300 000 visningar och mer än 700 kommentarer.
Många av kommentarerna är av liknande karaktär. Personer är arga både på den enskilda brevbäraren och Postnord som företag. ”Otroligt dåligt beteende”, skriver en person. ”Pajasföretag”, skriver en annan.
Gustav säger även att personer hört av sig till honom direkt.
– Det är kommentarer och meddelanden från personer över hela Sverige.
I videons kommentarsfält på sociala medier är det vissa som undrar om anledningen till att brevbäraren inte klev ut ur bilen är de skällande hundarna. Enligt Elin är det dock högst osannolikt.
– Hundarna är i hundgården som är ungefär 15 meter bort. De skäller då någon kommer in på gården och det är ett rätt vanligt beteende hos hundar rent generellt.
Gustav har skickat in ärendet till Postnords kundtjänst och på tisdagen blev han också uppringd av en av Postnords ansvariga i Skellefteå.
– Jag fick en ursäkt, men fick också veta att jag inte kunde få någon ersättning direkt från Postnord utan att jag behövde reklamera hos avsändaren.
Han säger också att personen som ringde ville att klippet skulle tas bort från sociala medier.
– Men med tanke på bemötandet jag fick, att Postnord inte kunde hjälpa mig med ersättning och att brevbäraren inte ville prata med mig när jag ropade, fick klippet ligga kvar. Hade det gått att lösa med Postnord är det möjligt att jag hade tagit bort klippet.
Vad tänker du om att den enskilda brevbäraren hängs ut på sociala medier? Klippet har ju fått väldigt stor spridning.
– Det här har blivit mycket större än vad jag trodde att det skulle bli. På ett sätt tycker jag det är olyckligt att en person pekas ut. För egentligen handlar det om att jag vill peka på ett generellt problem. Både jag och andra har tidigare varit med om att paket levereras skadade, säger han och fortsätter:
– Dessutom gjorde ju personen ett aktivt val att kasta paketet. Det var inte ett misstag.
Gustavs fru Elin fyller i:
– Det är så sjukt, finns det ingen yrkesstolthet?
På onsdagsmorgonen var Norran i kontakt med Johan Mossberg, distriktschef på Postnord. Han säger att det som inträffat är ”jättetråkigt”.
– Vi gjorde fel. Man blir tom, man blir besviken, säger han.
Han vill inte kommentera om det vidtagits någon åtgärd mot brevbäraren som kastade paketet.
– Jag kommenterar inte enskilda personalärenden, vi hanterar processen internt.
Enligt Johan Mossberg har händelsen inte bara väckt reaktioner utanför Postnord, utan även inom företaget.
– Vi har medarbetare som är besvikna. Att en gör så fel slår så hårt mot alla. Den senaste tiden har vi verkligen byggt upp vår kvalitet och blivit bättre. Vår brevverksamhet är bättre än på länge. Och nu händer det här, det är väldigt tråkigt.
Gustav har pratat med er och frågat om han kan få ersättning. Han fick då svaret att han skulle reklamera hos avsändaren. Varför då?
– Det är så det fungerar. Skickar vi ett paket så är det avsändaren som skickar det via oss. Är det något fel med paketet ska man därför kontakta avsändaren och sköta reklamationen på den vägen.
Samtidigt säger han att man kan kontakta Postnord för reklamation.
– Praxis är att man ska kontakta avsändare, men man kan också göra ett eget reklamationsärende hos oss.
Men han har ju kontaktat er och då fått veta att det inte går att reklamera via er?
– Exakt vad som sagts och gjorts i det här ärendet vet jag inte. Och hur reklamationer ska skötas kan vara olika från fall till fall.
Han säger också att Postnord försökt få tag på Gustav efter samtalet mellan Gustav och personal i Skellefteå.
– Ansvarig chef i Skellefteå ringde honom tre gånger på tisdagseftermiddagen, men fick inget svar.
Gustav bekräftar att han har tre missade samtal från samma nummer på tisdagseftermiddagen.
– Men jag visste inte att det var Postnord. Det är många som ringer till mig under en dag och jag missar samtal ibland.
Norran har även varit i kontakt med Postnords pressjour. I ett mejl skriver Anders Porelius, presstalesperson, så här om det kastade paketet:
– Så här får det inte gå till. Vi tar allvarligt på det som visas på filmen och kommer vidta interna åtgärder. Om innehållet i försändelsen har skadats vill vi att mottagaren kontaktar vår kundservice.