Skriver till regeringen för att skynda på järnvägen

När står Norrbotniabanan klar? Det undrar Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen, som nu vill ha tydliga besked av regeringen om bygget av järnvägen. "Vi behöver göra allt vi kan för att färdigställa banan så snart det är möjligt", säger Gusten Granström, vd vid Norrbotniabanan AB i ett pressmeddelande.

Gusten Granström och Elisabeth Sinclair har skickat en gemensam skrivelse till regeringen.

Gusten Granström och Elisabeth Sinclair har skickat en gemensam skrivelse till regeringen.

Foto: Norrbotniabanegruppen/Norrbotniabanan AB

Skellefteå2023-10-31 10:30

Norran har tidigare berättat om Trafikverkets förslag till regeringen när det gäller möjligheterna att snabba på byggandet av infrastruktur i norr, bland annat Norrbotniabanan. Sträckan Dåva till Skellefteå skulle kunna tidigareläggas från 2035 till 2032 och banan i sin helhet skulle kunna vara klar till 2036 istället för 2040.

Nu har Norrbotniabanegruppen och Norrbotniabanan AB gjort en skrivelse till regeringen om tidsplanerna. De ifrågasätter om detta verkligen är ett tidigareläggande då det Transeuropeiska transportnätet, där Norrbotniabanan ingår, ska stå klart redan 2030.

– Dessutom har Trafikverkets projektorganisation och kommunerna Umeå, Robertsfors och Skellefteå haft 2030 som riktmärke för färdigställande av den första etappen till Skellefteå. Därför känns det rimligt att ifrågasätta om det här verkligen är en tidigareläggning, säger Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen.

– Det är avgörande för att berörda kommuner, regioner och inte minst näringslivet ska kunna planera och genomföra sina egna investeringar, säger Gusten Granström.

I skrivelsen efterlyser de inte bara ett konkret tidsmål för när banan ska vara färdigställd. De vill även ha större tydlighet när det gäller finansiering och hur arbetet ska bedrivas framöver.

Gusten Granström påpekar också att det är viktigt att inte ställa de fem utpekade infrastrukturprojekten i norr, som Trafikverket utrett, mot varandra.

– De är alla en del av den viktiga infrastrukturen i norra Sverige och måste drivas framåt parallellt. För infrastruktur handlar inte bara om förmågan att frakta gods. Den är minst lika avgörande för kompetensförsörjningen som är den kanske allra mest brännande frågan i norra Sverige just nu, säger han.

Dessutom kräver de att regeringen skyndsamt avgör de överklaganden som lämnats in gällande järnvägsplanerna mellan Umeå och Skellefteå. Detta för att regeringen ska kunna ge Trafikverket ett byggstartsbeslut och möjlighet att använda medel som finns i den befintliga infrastrukturplanen för delsträckan mellan Dåva och Skellefteå.

De önskar att också att regeringen accepterar Trafikverkets förslag om att låna pengar för att finansiera hela banan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!