Det har gått cirka 15 år sedan Trafikverket utredde olika förslag för att flytta E4 ut ur Skellefteå. Två lösningar som man tittade på är ute ur bilden, och här är förklaringarna:
Gunsen var ett alternativ som på kartan såg rätt lämpligt ut eftersom det gick utanför bebyggelse. Det skulle ha gått mellan Bergsbyn och Ursviken.
Alternativet slopades dock, och orsaken är att det skulle ha gått rakt över Innerviksfjärdarnas naturreservat. Där finns höga naturvärden, särskilt fåglar och lövskog. Skulle man bygga där krävs dispens från artskyddsförordningen.
Trafikverket tror inte att de skulle ha fått en sådan dispens, eftersom det finns andra alternativa korridorer.
Eftersom Gunsen-stråket inte har några uppenbara fördelar jämfört med de andra stråken, har det slopats.
Ännu ett slopat stråk var att bygga över Sundgrundsleden och ansluta till Järnvägsleden. Sedan skulle man helt enkelt ha följt väg 372, Järnvägsleden, hela vägen in mot stan, till korsningen mot Östra Leden. Den sträckan är 11 kilometer.
Sedan skulle man ha svängt in på Östra Leden och upp till Solbacken.
Anledningen till att detta slopades är att Järnvägsleden redan har mycket lokal trafik. Den är en viktig transportled till/från Rönnskär, Skellefteå hamn, och Näsuddens industriområde.
Att bygga om och bredda en väg som redan har omfattande tung trafik hade också varit komplext, då trafik hade behövt ledas om via andra vägar. Då hade alternativa vägar belastats för mycket.
Till sist hade lösningen inneburit att E4 blir onödigt lång och att farten troligen inte kunde bli 110 kilometer/timme. Då blir vinsten i restid för liten för att bygget skulle vara motiverat.
Istället har det lanserats ett nytt förslag då man drar E4 vidare norr om Ursviken. Då blir sträckan kortare och man slipper ha vägen nära bebyggelse.