Det finns tre stråk samt en kombination som nu ska utredas vidare av Trafikverket. Totalt alltså fyra stråk. De är:
1. Östra Leden. Innebär att man gör 2,5 kilometer ny väg öster om Anderstorp. Efter en ny bro över älven används den befintliga vägen Östra Leden som breddas. Vid korsningen med Järnvägsleden görs en planskild korsning eller rondell.
Det går också göra korsningar mot Bockholmsvägen i söder och Torsgatan i norr.
Den största haken med detta stråk är mötet med Norrbotniabanan. E4 måste då gå under järnvägen och man måste skära ner vägen djupt i marken, sju meter. Det kräver omfattande stödmurar och grundvattennivån kommer att sänkas. Även korsningen med Järnvägsleden blir problematisk eftersom E4 ligger sju meter ner i jorden.
Det är oklart om man gör planskild korsning eller en stor rondell mot Järnvägsleden men oavsett så krävs mycket mark på sidorna och det är trångt mot befintliga hus.
Längs Östra Leden passeras mycket bebyggelse i Hedensbyn, Moröhöjden och Morö Backe. Det finns därför frågetecken kring buller och luftkvalitet.
Farterna föreslås vara 110 kilometer/timme söder om älven och 80 kilometer norr om älven.
2. Tuvan. Innebär 12 kilometer ny väg som följer Norrbotniabanans sträckning söder om älven och korsar älven vid Tuvan, ungefär där Tuvagården ligger. Den nyanlagda vägen fortsätter upp över Bergsbyns industriområde och bakom Morö Backe för att ansluta någonstans i norra Solbacken.
Mot Järnvägsleden görs en planskild korsning. Eventuella korsningar kan också göras mot Bockholmsvägen i söder och Torsgatan i norr.
Hastighet hela vägen blir 110 kilometer/timme.
Tack vare att av att man bryter mycket ny väg blir byggprocessen effektiv, men det finns tekniska utmaningar i den södra delen. Det är svår terräng där vägen skulle svänga av från dagens E4 vid Yttervik.
Byn Tuvan med bebyggelse skulle bli påverkad. Norr om älven kan Skellefteå ridklubb påverkas, liksom östra Morö Backe och en idrottsplats. Där man passerar Degermyrans avfallsanläggning måste man beakta risken för att sprida föroreningar.
3. Använda väg 372. Kombination av Tuvan och Östra Leden. Söder om älven bygger man Tuvan-stråket, men det får glida in i Järvägsleden strax väster om Bergsbyn och man kör in mot stan. Järnvägsleden breddas och får tre eller fyra körfält. När man kommer till Östra Leden så svänger E4 upp och följer Östra Leden till Solbacken.
Fördelen med denna lösning är att man slipper gräva ner sig under Norrbotniabanan och då blir korsningen mot Östra Leden lättare att bygga. Blir det en stor rondell så kan den ligga på samma nivå som i dag.
Nackdelen är främst att Järnvägsleden blir hårdare belastad, då den skulle vara gemensam med E4 i 2,5 kilometer. Farten på denna sträcka skulle vara 80 kilometer per timme.
4. Sundgrundsleden. Innebär 20 kilometer ny väg. Längs väg 827 förbi Örviken skulle den delvis ersätta den vägen och då breddas och byggas om. Det skulle göras nya broar både till och från Degerön. Sundgrundsbron ersätts alltså. Gamla broar kan bli kvar för lokal trafik.
Längs stråket som byggs i skogen norr om Ursviken och Bergsbyn kan det göras en avfart som angör till Torsgatan.
Söder om älven berörs Innerviksfjärdarnas naturreservat och längst i norr måste man beakta Degermyrans avfallsanläggning.
Söder om Skellefteälven skulle farten bli 100 kilometer/timme och norr om älven 110 kilometer.
Gemensamt för alla fyra alternativen är att planskilda korsningar är utlovade i den södra och norra änden av länken, det vill säga där man svänger av och på den nuvarande E4.
Planskilda korsningar är också utlovade mot Järnvägsleden i läget Tuvan. I läget Sundgrundsleden finns redan en planskild korsning.
På övriga ställen ska man återkomma till lösningar. Det kan vara planskilda korsningar eller stora rondeller. Ju högre farten ska vara desto större chans att det byggs planskilda korsningar.
Förbifart Skellefteå ska ha 2+1 körfält eller 2+2 körfält.