Mobackens förskola har sex avdelningar och stod klar hösten 2021. Sedan dess har så pass många i personalen slutat att det blivit ett problem, menar flera tidigare anställda och vårdnadshavare.
– Det har en negativ effekt på våra barn och påverkar även oss vårdnadshavare. Den pedagogiska verksamheten blir lidande och det finns en risk att barnen inte har någon trygg punkt. Känslan är att mycket handlar om att "släcka bränder" och att få verksamheten att överleva, berättar föräldern Olle.
Förskolan har haft totalt 36 fastanställda sedan öppningen. 12 av dem, alltså en tredjedel, har av olika anledningar slutat sedan dess. Flera föräldrar upplever att det har varit bristande kommunikation vilket har spätt på osäkerheten.
– I vissa fall är det barnen som har kommit hem och berättat att de har en ny förskollärare. När vi inte får veta vad som händer uppstår det lätt ryktesspridning och osäkerhet. Jag känner mig hjälplös, säger en förälder.
I höstas skickade Olle, tillsammans med 14 andra föräldrar, ett gemensamt mejl till förskolans rektor. Syftet var att få till ett föräldramöte kring situationen.
– Svaret blev att det i så fall får bli med en eller eventuellt två vårdnadshavare som får företräda hela gruppen. Men vi är många föräldrar som delar oron. Därför känns det tråkigt att de inte vill träffa oss alla.
– Och det är klart att vi kan mejla, men för att vi ska kunna lösa saker så måste vi prata med varandra och inte om varandra, säger Olle.
Vad tänker du att ni föräldrar egentligen kan bidra med i ett sådant möte?
– Tanken är inte att vi ska ställa någon mot väggen, utan mer få till en dialog. Hur kan vi gemensamt jobba kring de här frågorna? Vad kan vi vårdnadshavare hjälpa till med, och så vidare.
– Vi vill ju att det ska bli så bra som möjligt för pedagogerna. Det kan inte vara lätt att slängas in som ny i ett gäng, och den psykologiska biten med vetskapen om att det är hög omsättning. Vi vill få en förståelse för varandras perspektiv.
Norran har pratat med flera tidigare anställda på förskolan som bekräftar att det har varit, och är, problem med personalomsättningen.
– Det är en ledarskapsfråga och barnen blir tyvärr lidande, säger en person.
Många lyfter också problem med lokalerna. Redan 2022 rapporterade Norran om kritik mot förskolan. Hög ljudnivå och bristfällig lärmiljö var några synpunkter som kom fram då.
– Det är svåra lokaler att jobba i. Ett stort hus med många barn och små avdelningar, säger en tidigare anställd.
– Framför allt är det dåligt att den är i två våningar. Det var väldigt jobbigt att gå upp och ned i trapporna med små barn flera gånger per dag. Det känns faktiskt helt galet att utforma en förskola på det sättet. Ingen orkar jobba kvar med den arbetsmiljön, säger en annan.
Ännu en tidigare anställd säger till Norran:
– Jag kunde inte jobba kvar på grund av lokalernas utformning, som gör att det är en riktigt dålig arbetsmiljö. Vi pedagoger kämpade för att hitta kreativa lösningar men upplevde mest frustration. Avdelningarna är väldigt små och det var hög ljudnivå.
Personen beskriver personalomsättningen som ett stort bekymmer, men upplever att rektorerna inte tog problemet på allvar.
– Det var stressande på ett sätt som jag aldrig tidigare upplevt i min långa karriär. När erfarna, utbildade och kompetenta kollegor slutar och ersätts av nya utan utbildning är det klart att kvaliteten på verksamheten sjunker.
Mariann Nilsson är rektor på Mobackens förskola. Hon säger att hon blir ledsen av att höra om de tidigare anställdas synpunkter på förskolans utformning.
– Det låter inte alls bra. Jag upplever att vi tar det på stort allvar när vi får signaler om stress och dålig arbetsmiljö. Vi träffar pedagogerna flera gånger i veckan och har en dialog med dem, säger hon.
Hon poängterar att lokalerna har anpassats efter synpunkter från personalen.
– Kommunhälsan var här och gjorde mätningar. Även fackliga företrädare har besökt förskolan för en rundvandring. Efteråt köptes det in fler ljudskärmar och det har satts upp plexiglas i trappen så att barnen inte fastnar med fingrarna i räcket, till exempel.
Biträdande rektor Anna Jonsson tillägger:
– Vi har också satt in ljuddämpare i trappen. Det är ett löpande arbete för att förbättra arbetsmiljön.
Mobackens förskola var en av de första sexavdelningsförskolorna i kommunen och rektorerna menar att det tar tid att få till ett förändrat arbetssätt.
– Det kan ha varit stressande för vissa. Samtidigt vill jag betona att det finns många fördelar med en större förskola. Man kan dra nytta av varandras olika kompetenser, säger Mariann Nilsson.
Upplever ni själva att ni har problem med personalomsättningen?
– Det är nog ett problem i hela kommunen. De senaste åren har det blivit en helt annan marknad, det finns fler jobb och en större rörlighet. Andelen förskollärare minskar. Vi funderar mycket på hur vi ska göra det attraktivt att jobba kvar och arbetar till exempel med validering till barnskötare samt att förskollärare ges möjlighet till vidareutbildning.
Flera föräldrar har efterfrågat ett möte, varför vill ni inte träffa dem alla?
– I första skedet träffar vi gärna representanterna som skrivit till oss. Vi vill fånga upp deras frågor och sedan får vi se vad det mynnar ut i. Vi tänker att vi, i ett första steg, inte behöver träffa alla på samma gång. Mötet ska ju vara konstruktivt och leda framåt så att det inte blir en känsla av ”vi mot dem”.
Varken Mariann Nilsson eller Anna Jonsson känner igen bilden av att föräldrar inte informerats vid personalförändringar.
– Det har kanske upplevts som ett ännu större in- och utflöde av pedagoger eftersom vi även haft vikarier som kommit och gått, utöver den fasta personalen. Men självklart vill vi att barnen ska vara trygga på förskolan och därför har vi anställt två pedagoger som täcker upp vid frånvaro. Det är just för att barnen inte ska behöva möta alltför många nya ansikten, säger Mariann Nilsson.
De säger också att de är stolta över alla som jobbar, och har jobbat, på förskolan.
– De gör ett fantastiskt jobb och vi är jättestolta. Men självklart har vi också ett ansvar för hur vi bemöter medarbetarna, inte minst de nya som kommer. Att vi får dem att känna sig välkomna.
Fotnot: Olle heter egentligen något annat.