Det blir inga persontåg efter Skelleftebanan

Nej, det är inte aktuellt med någon persontrafik efter Skelleftebanan. ”Vi vill få igång rälsbusstrafiken, men det är i dagsläget inte möjligt att genomföra”, säger Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S).

En typ av rälsbuss som säkert flera har minnen av. Det fanns tidigare persontrafik på Skelleftebanan.

En typ av rälsbuss som säkert flera har minnen av. Det fanns tidigare persontrafik på Skelleftebanan.

Foto: Jimmy Larsson

Skellefteå2024-08-22 05:00

För närvarande satsar Trafikverket 460 miljoner på att rusta upp Skelleftebanan, men det hjälper inte för att få igång persontrafiken. Det kommer att dröja minst åtta år innan det kan bli verklighet.

Tre motioner om persontrafik på järnvägen var upp på kommunstyrelsens arbetsutskott. Det är tre motioner från 2021 som nu slutligen har behandlats. En utredning gjordes av kommunen 2021 och efter kontakt med Trafikverket togs ett svar fram till de som lämnat in motionerna, men ärendet gick inte hela vägen.

– Norsjö kommun hade startat ett EU-finansierat projekt med syfte att möjliggöra en uppstart av en rälsbusslinje, så vi bestämde helt enkelt att vänta in den, säger Lorents Burman

Projektets slutrapport har kommit.

– Den har kommit fram till samma sak som vi gjorde, det finns inga förutsättningar för persontrafik. Det går inte starta upp något. 

undefined
Lorents Burman (S), kommunalråd, kan konstatera att det inte är aktuellt med någon persontrafik på Skelleftebanan.

Det var tidigare också aktuellt med nattåg till Skellefteå, men det fick nej av Trafikverket.

– Bara den plattform som vi kunde tänka oss bygga i Skellefteå för fyra-fem miljoner tiodubblades i kostnad efter att Trafikverket lämnat sina synpunkter, berättar Lorents Burman.

Norsjö kommun ledde projektet ”Innovativa lösningar för kollektivtrafik på landsbygden”. Det var en studie med syfte att driva på och ta fram underlag för att möjliggöra uppstart av en rälsbusslinje på sträckan Jörn–Bastuträsk–Skellefteå C–Bergsbyn–Skelleftehamn. Projektet genomfördes i samverkan mellan Hela Sverige ska leva, företagare i Jörn, Pärlbandsbyarna och Bastuträsk.

Slutsatsen är att en uppstart av persontrafiken på Skelleftebanan först kan ske när Norrbotniabanan Umeå–Skellefteå står färdig och börjat trafikeras. För närvarande är den prognosen 2032.

– Vi kommer absolut att ta upp frågan igen då Norrbotniabanan är på plats, säger Lorents Burman.

Projektet har därför undersökt andra alternativ för att förbättra pendlingsmöjligheterna i närtid. Kooperativa lösningar för samåkningstrafik, införande av en pendlingsbuss samt hur tidtabeller i befintlig busstrafik skulle kunna anpassas. Projektet har även sett över behovet av nybyggande av 40 bostäder i Bastuträsk för att uppnå tillräckligt resenärsunderlag.

undefined
Ingrid Ejderud Nygren, som var projektledare för ”Innovativa lösningar för kollektivtrafik på landsbygden”.

Norrtåg har i sitt underlag att det behövs omkring 140 resenärer för att motivera pendling med tåg mellan Jörn/Bastuträsk och Skellefteå. 

– Det bor ju inte jättemycket folk i Bastuträsk och Jörn, men det planläggs för fler bostäder. Vår tanke var att man kan börja så litet som med en minibuss och sedan kunna växla upp till en större buss. Man måste bygga upp en kultur att pendla, säger Ingrid Ejderud Nygren, som var projektledare.

På lång sikt menar studien att det även ska satsas persontrafik till Bergsbyn och Skelleftehamn och att det där behöver byggas perronger. 

– Infrastrukturen finns redan, det behövs bara ett starkare underlag. Men samtidigt skulle nog trafiken behövas först för att få människor att flytta till ut till orterna.

Det behöver också genomföras en dialog med Norrtåg om att få med trafiken i framtidsvisonen ”Norrtågland 2035”.

– Efter studien var klar så har det varit ett första möte med Trafikverket, kollektivtrafikmyndigheten och Norrtåg. Men det har ännu inte lett till något konkret, säger Ingrid Ejderud Nygren.

Skelleftebanan

Skelleftebanan mellan Bastuträsk och Skelleftehamn är 62 kilometer lång och ansluter Skellefteå och Skelleftehamn till Stambanan.

Sträckan Bastuträsk−Klutmark öppnades 1910. 1912 var banan klar till Skellefteå och 1914 öppnades sträckan till Skelleftehamn.

Persontrafiken på Skelleftebanan lades ned i etapper från 1950-talet och framåt. 1990 upphörde all persontrafik på banan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!