Arbete på pålbryggan var helt avstängt fyra vardagar på grund av att det inte fanns räcken. Det stoppet upphävdes av Arbetsmiljöverket cirka 15 februari.
Men läsare har hört av sig om att det fortfarande är låg aktivitet ute på bryggan. Det bekräftas av Karin Degerfeldt, chef för projektledning, Skellefteå kommun.
– Det finns räcken på den första delen, men i takt med att de bygger mer behövs fler räcken. Det är väntetid på materialet, och därför står arbetet delvis stilla. Främst har jag sett att norra delen inte har kommit igång.
Ännu en fråga som varit på tal är kvalitén på ett av de gjutna fundamenten, vilket SVT Västerbotten var först att berätta. Det visade sig ha lufthål och det borrades ut prover som skickades för analys.
– För en vecka sedan fick vi besked att problemen bara är ytliga och att det beror på lufthalten i blandningen när man gjorde betongen.
– Nu inväntar vi de skriftliga analyssvaren så vi kan bedöma dem. Sedan behöver vi ha möten med alla inblandade parter så att vi är överens vad detta innebär, säger Karin Degerfeldt.
Sista ordet är alltså inte sagt i betongfrågan.
Karlgårdsbron byggs av ett svenskt dotterbolag till Kauno Tiltai med säte i Litauen. Delarna till träbron byggs i Lettland.
Litauen bröt sig loss från Sovjetunionen 1990, och Lettland 1991. De skulle möjligen påverkas om Rysslands krigföring breddas mot fler länder. Båda länderna är medlemmar i EU och Nato.
– Vi har inga indikationer på att kriget kan påverka brobygget. Kauno Tiltais eventuella handel med ryska företag vet vi inget om. Men på ett generellt plan så kommer nog kriget att påverka bygg- och anläggningsbranschen, exempels med ökade material- och energipriser. Men när det gäller kriget så vill jag betona att mänskligt lidande för de utsatta är viktigare att fokusera på än bron, säger Hans Andersson, förvaltningschef på samhällsbyggnad.
Om bron försenas på grund av sena leveranser eller annat så ser Hans Andersson inga omedelbara praktiska problem.
– Eventuella fördyringar vore sämre.
Det finns en klausul i avtalet som innebär att kostnadsökningar som var omöjliga att förutse kan hamna på Skellefteå kommun. Än så länge har det åberopats när det gäller priset på trä. Möjligen kan det också gälla händelser kopplade till kriget.
– Däremot är problemen med räcken inget entreprenören kan åberopa, det är en sådan sak som de ska planera för, de är trots allt totalentreprenör, säger Karin Degerfeldt.