Den omfattande inspektionen gjordes torsdagen den 10 februari, vilket SVT Västerbotten var först att berätta. Den gjordes gemensamt av flera myndigheter. Från Arbetsmiljöverket deltog fyra inspektörer, två från kontoret i Umeå och två från Luleå.
Arbetena vid Karlgårdsbron stoppades omedelbart på två punkter: Dels fick ingen vistas ute på den pålbrygga som man håller på att bygga förrän fallskydd var ordnade. Dels fick man inte gräva förrän man har utsett en schaktansvarig som har rätt kunskap och kan göra dagliga kontroller.
Stoppen gällde till entreprenörerna kunde visa att de klarar kraven. Sådan dokumentation kom in på tidsdagen och onsdagen, och därför har arbetena nu kunnat starta igen.
Det bekräftar kommunens projektledare Karin Degerfeldt, sedan hon på onsdagen hade varit med på den sedvanliga skyddsrond som görs en gång i veckan.
– Det såg bättre ut än tidigare, och för kommunens del välkomnade vi att inspektionen gjordes. Vi har länge påpekat bristerna, men som beställare har vi egentligen inga påtryckningsmedel. Myndigheterna har däremot fler verktyg att använda, och det gav snabba resultat.
Anmärkningarna kring arbetsmiljön som gavs vid inspektionen var:
Pålbryggan skulle ha räcken längs kanterna så att den som går och jobbar på bryggan inte kan ramla ner.
Det var för branta slänter med risk för ras och lösa stenar. Arbete stoppades och det krävdes en schaktansvarig som har möjlighet att göra dagliga kontroller.
Ytterligare anmärkningar handlade om förvaringen av gasflaskor.
Dessutom krävs att bolaget har personal med rätt utbildning kring hur man gör säkra byggnadsställningar.
– Till sist krävde vi en uppdaterad arbetsmiljöplan, säger Madeleine Wather, sektionschef på Arbetsmiljöverket, Västerbotten.
De berörda entreprenörerna ska nu rapportera in vad som har förbättrats, och när det gäller de två stoppade arbetsuppgifterna har alltså så mycket meddelats att arbetet kunnat återupptas.
När myndigheter gör gemensamma arbetsplatsinspektioner har de fått kännedom om missförhållanden genom tips av olika slag. När det gäller Karlgårdsbron kom det enligt Madeleine Walher ett tips för några veckor sedan om att en person hade skadat sig.
– Det var en svetsare som gick genom isen och hamnade i vattnet. Detta anmäldes aldrig, och vi har nu begärt en utredning från personens arbetsgivare.
Hon säger att entreprenören för pålbryggan riskerar sanktionsavgift för att det fanns fallrisk. Det är en form av böter.
När det gäller fackliga frågor säger hon att inblandade bolag saknar kollektivavtal. Det innebär att de måste följa generell svensk lag kring exempelvis arbetstider. Därför ska 40 timmars arbetsvecka gälla.
Norran har haft telefonkontakt med Kauno Tiltais kontor på byggarbetsplatsen. De meddelar att bolaget inte vill uttala sig om de senaste dagarnas händelser.
Kommunens projektledare säger alltså att arbetena är igång. Hon är nu intresserad om stoppet kommer att leda till förseningar.
– Vi har ju sedan tidigare tyckt att de har för optimistisk tidsplan. Men de meddelade inget nytt om den saken vid dagens möte och har ännu inte begärt förlängd byggtid, säger Karin Degerfeldt.
Enligt liggande avtal ska Karlgårdsbron ska stå klar sista augusti 2023.