Det osannolikt billiga erbjudandet gjorde att Skellefteå Krafts hemsida kraschade. Senare på dagen blev bolaget så pass nedringt av kunder att även växeln fick stänga.
Innan dess hade dock fler än 1 000 personer över hela landet hunnit teckna drömavtal för så lite som 8,75 öre per kilowattimme. En av dem var Ylva Engström. Hon bor i Västervik där genomsnittspriset för el ligger på runt 320 öre per kilowattimme.
– Jag tänkte att jag skulle passa på. Det var ju billigt, säger hon.
Men Skellefteå Kraft menar att avtalen som tecknades på torsdagsmorgonen är ogiltiga. Oscar Coronel, jurist på Familjens jurist med ansvar för konsumenträtt, säger att det finns en paragraf i avtalslagen som gör att företag kan annullera avtal om priset varit uppenbart felaktigt.
– Om ett sådant här ärende skulle tas till Allmänna reklamationsnämnden blir det en fråga om huruvida kunden förstod, eller borde ha förstått, att priset var felaktigt, säger han och tillägger:
– Det är inte sannolikt att man som kund skulle nå rättslig framgång eftersom priset var så lågt jämfört med vad det brukar vara.
Ylva Engström i Västervik fick ett bekräftelsemejl efter sin beställning. På fredagsmorgonen hade Skellefteå Kraft också gjort en kreditupplysning på henne.
– För mig är det här uppenbara tecken på att avtalet fortfarande gäller. Om Skellefteå Kraft ändå tänker annullera blir jag besviken, det vore riktigt lågt. Det skulle också medföra negativa konsekvenser för nya kunder från i går som redan hunnit säga upp sina tidigare elavtal, resonerar hon.
Skellefteå Kraft har sagt att de ska kontakta alla berörda. Hur skulle du vilja att den här situationen löstes?
– Jag kan möjligen acceptera att göra om avtalet, om de skrivit fel på en decimal eller så. Men om de annullerar det så tar de inte ansvar för sitt eget hanterande. Jag kommer att streta emot så mycket jag bara kan.
Sanna Lundström, affärsområdeschef på Skellefteå Kraft, säger att bolaget redan på torsdagsmorgonen satte samman en grupp för att hantera och gå till botten med vad som hänt.
– Det rör sig om ett systemfel. Vi har de senaste åren arbetat med att automatisera processer för att bygga bort personberoende och risken till fel. Det har varit kvalitetssäkrat hela vägen men det har nu visat sig att vi behöver bygga in fler larmfunktioner så att vi kan upptäcka orimliga värden i tid ifall detta skulle hända igen.
Varför har ni gjort kreditupplysningar på nya kunder om ni ändå haft för avsikt att annullera avtalen?
– Kreditupplysningar tas per automatik på alla som vill bli kund hos oss. Vi har tagit kontakt med det kreditbolag som vi har nyttjat för den tjänsten, för att se om det går att återkalla. Det jag kan säga är att detta inte kommer att påverka kundernas kreditvärdighet på något sätt.
Hur tar ni ansvar för det som har inträffat?
– Vi prioriterar kundhantering och kundservice just nu. Är det så att man till exempel hunnit säga upp sitt gamla elavtal så får vi se med den kunden hur vi ska kunna lösa situationen. Grundregeln är att personerna har kvar sitt gamla elbolag då vi inte meddelat byte av leverantör, säger hon och tillägger:
– Vi beklagar att detta har inträffat. Man ska självklart kunna känna sig trygg med Skellefteå Kraft som leverantör.
Enligt P4 Västerbotten har Skellefteå Kraft nu blivit anmälda till Allmänna reklamationsnämnden på grund av händelsen.