Om kristimmarna: "Har visat på att det finns svagheter"

Skellefteå Kraft tittar på hur de kunde drabbas av en oljekris i extremkylan och vad som nu kan förbättras. I morgon, tisdag, håller ledningsgruppen ett möte. "Vi ska försöka utvärdera vad som gick bra, vad som gick dåligt och vad som kan förbättras", säger affärsenhetschef Ulf Hedqvist. Samtidigt ifrågasätter han varför SMHI inte har något varningssystem för kyla, och att det skulle ha gjort att "man går upp på tå".

– Jösses. Jag har aldrig varit med om att vi legat så dåligt till som vi gjorde i fredags, säger Ulf Hedqvist, affärsenhetschef på Skellefteå Kraft. Arkivbild.

– Jösses. Jag har aldrig varit med om att vi legat så dåligt till som vi gjorde i fredags, säger Ulf Hedqvist, affärsenhetschef på Skellefteå Kraft. Arkivbild.

Foto: Veronika Åström/Carina Kvist

Skellefteå2024-01-08 18:52

Enligt Ulf Hedqvist, affärsenhetschef på Skellefteå Kraft, jobbar de med lite sviter från förra veckans köld men han säger att läget är lugnare på måndagen. Det de jobbar med under måndagen är kunder som haft bekymmer med regleringarna i fjärrvärmen hemma.

– Det fungerar bra hos de flesta men det är någon som vill ha lite omjusterat, har jag förstått.

Även om värmeanläggningarna fungerade som de skulle så råder det inget tvivel om att krisen var ett faktum förra veckan.

– Jösses. Jag har aldrig varit med om att vi legat så dåligt till som vi gjorde i fredags.

Det var på torsdagseftermiddagen men främst på fredagsmorgonen som de började inse att oljebilarna som beställts inte började dyka upp.

– Då började vi ha tät kontakt med våra leverantörer som hade bekymmer. De hade problem med att få ut oljan ur oljelagren. Det var någon mekanisk utrustning som frös sönder så det gick inte att få ut oljan för att fylla bilarna varken i Holmsund eller i Luleå.

De hade ständig kontakt under kristimmarna och slutligen löstes problemet med att en bil skickades från Sundsvall, där man kunde få ur oljan från lagren.

– Sedan fick de igång terminalen i Holmsund där det sedan gick att hämta olja under helgen. Det gör stor skillnad när graderna går upp något.

De har avtal med både Skelleftebränslen och Qstar och han säger att de verkligen kämpat och försökt leva upp till avtalet och att de gjort allt de kunnat.

 – Det är en del i vår prissättning att vi ska klara av sådana här kalla perioder så kunderna ska inte märka något i priset. Vi prissätter inte utifrån produktionskostnaderna.

Hur är det möjligt?

– Vi har sagt att vi ska sätta fjärrvärmepriserna efter kundernas alternativkostnad och det blir en kostnad, det här är dyrt, men över året ska det fungera. Vi räknar med någon dag när vi måste elda spetspannorna, som är olja men det kan också vara el.

Han säger att vissa år har de knappt behövt starta dem och att det räckt med den anläggning som finns på Hedensbyn.

– En sådan här lång period med kyla vet jag inte om jag varit med om någon gång, kanske ett till två dygn har jag varit med om men fem till sex dygn är ovanligt.

Det är den ihållande kylan som är boven och den har också visat på att det finns svagheter de inte trodde att de skulle råka ut för.

Vilka svagheter handlar det om?

– Pannorna fungerar bara om vi haft olja och leveranser. Vi ska sätta oss ner i samförstånd med oljeleverantörerna om hur vi kan säkerställa att komma åt oljan när det är skarpt läge och så får vi tillsammans hitta lösningar.

Han kan inte svara på om det finns oljelager i Skellefteå men det finns åtminstone inte via de avtalsleverantörer som Skellefteå Kraft har.

– Jag känner inte till om det finns i Skellefteå men vi måste säkerställa att få tag på oljan, oavsett om det finns i Skellefteå eller Holmsund.

Men avståndet till dem visar sig också vara ett problem?

– Ja, bilarna hade det också jobbigt så avstånden påverkar också. Vi ska ta den dialogen med våra avtalsleverantörer. Det kan vara en idé att lagerhålla även i Skellefteå framöver.

Hade ni kunnat förbereda er bättre inför extremkylan?

– Det hade vi säkert kunnat göra men vi hade fulla oljetankar på de lokala värmeverken här och vi hade också lagt beställningar. Det var när de inte kom som vi fick reda på att det var bekymmer.

När lade ni beställningarna?

– De ska göras två dagar i förväg innan leverans och det låter som att vi har hållit den tiden i alla fall.

Skulle ni ha beställt innan kylan kom?

– Det kan hända att driftspersonal beställde innan eftersom vi visste att det skulle bli kallt. Men det måste ju också finnas plats i våra oljetankar när det flyttas över från bilen.

Han säger att det finns bra väderprognoser från SMHI men att kyla påverkar samhället väldigt mycket.

– Rörmokare och kommuner har också haft problem så någon typ av varning för kyla vore helt rimligt. Man går upp på tå när man ser varningar i väderleksrapporten och om det fanns någon för kyla så skulle man bli lite skärpt, säger han.

– Det känns lite märkligt att det inte finns. Kylan påverkar kanske oss norrlänningar ännu mer än snöfall, som vi är vana vid.

På tisdagen ska ledningsgruppen på värmesidan på Skellefteå Kraft hålla ett möte om kylan.

– Vi ska försöka utvärdera vad som gick bra, vad som gick dåligt och vad som kan förbättras.

Hur kan det hända att det blir kris hos er?

– Det är det vi ska ställa frågan till oss själva om och se vad vi kan göra. Vi ser att det kan komma fler veckor med monsterkyla men jag tyckte att vi var hyfsat förberedda eftersom vi har två avtal med två olika oljeleverantörer.

– Vi vill ha en dialog med dem så att vi tillsammans kan hitta förbättringspunkter. Vi har både fjärrvärmeproduktion och fjärrvärmedistribution och kunderna, och tittar på alla delar i vår verksamhet.

Norran har varit i kontakt med oljeleverantören Skelleftebränslen, som skulle återkomma, liksom med Qstar men inte fått återkoppling än.

Norran var i förra veckan i kontakt med SMHI som skulle se över om det möjligtvis finns behov av en varning även för låga temperaturer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!