Läsare hör av sig för att tipsa om att folk fortfarande jobbar på byggplatsen och att den tidigare entreprenören Kauno Tiltai har kvar sin skylt.
Det stämmer och orsaken är att de håller på att ta bort egendom som de äger eller hyr. Bland annat monteras byggnadsställningar ner och ska returneras.
Kauno Tiltai har för tillfället nio personer sysselsatta. Bolaget håller också igång pumparna som håller bort vatten från spontlådorna. Om pumparna stannar fylls annars de sex lådorna som finns ute i älven med vatten.
– Rent tekniskt spelar det inte så stor roll om lådorna vattenfylls. Det är ju ingen risk för isbildning längre, och vattnet går pumpa ut den dag arbetena ska fortsätta, säger Thérese Bäckström Zidoli, projektchef på Skellefteå kommun.
– Förmodligen vill de hålla spontlådorna tomma för att värderingen ska gå lättare att göra.
Värderingen ska göras för allt byggande som hittills har gjorts. Den avgör sedan hur mycket pengar Kauno Tiltai har rätt att få ut.
De byggledare som kommunen anlitar fortsätter att besöka byggplatsen kontinuerligt och har koll så att inget förstörs.
Maskiner och fordon ägs av Kauno Tiltais underentreprenörer och ska tas bort från platsen
– När det gäller staket, grindar och baracker så undersöker vi om hyresavtalen ska tas över. Då kan allt sådant stå kvar. Men i övrigt vill vi nu att bolaget avetablerar sig och lämnar platsen, säger Thérese Bäckström Zidoli.
När det gäller byggmaterial pågår förhandlingar om det ska köpas upp och användas.
Det byggmaterial som eventuellt övertas är de långa balkar av trä som ska bilda zick-zack-formade bockar. 12 sådana har nu anlänt, och ytterligare en är på väg. I blå paket av plast finns också många delar till brobanan.
De stora öglorna av stål som ska hålla fast bockarna i bropelarna har kommit, men visade sig ha felaktigt rostskydd. De fick därför skickas till en firma i Stockholm som har behandlat dem med nytt skydd. Några öglor har monterats, resten ligger på lager.
Hur länge dröjer det då till en ny byggfirma kommer med personal och maskiner?
– Nästa vecka går vi ut med anbudsunderlaget. Sedan har bolagen 30 dagar på sig att anmäla intresse. De ska inte lägga ett pris eftersom de inte blir totalentreprenör. Istället ska de bevisa att de är duktiga. Vi vill veta deras organisation och se en genomförandeplan.
Målet är att den nya entreprenören är utsedd före sommaren. Därefter ska politikerna besluta om ny budget.
– Kalkylen ska göras i samarbete med den nya entreprenören och vi hoppas att kommunfullmäktige kan fatta beslut i början av hösten.
Under våren, sommaren och hösten blir det stillestånd på bygget och först på senhösten väntas det nya bolaget vara redo att dra igång.
– Det är jättetråkigt att det förloras en sommarsäsong, men det är viktigt att allt nu görs rätt, säger Thérese.
Relationen mellan Skellefteå kommun och Kauno Tiltai är numera frostig, och det återstår många och långa förhandlingar innan den kan avslutas helt.
Båda parterna har begärt skadestånd av varandra.
– Skadeståndets omfattning kan fastställas först när bron är klar. Det är då vi vet hur kommunens slutkostnad blir och hur den står sig mot det ursprungliga anbudet, säger Therese Bäckström Zidoli.