Hur ska detta då gå till? Jo, som kommuninvånare ska man anmäla vad man vill bli av med på deras hemsida. Tidigare system, som pausats under ett antal år, då man lämnade grejer ute som senare plockades upp av kommunen. Det gamla systemet skrotades bland annat för att man inte hittade någon ny entreprenör som kunde ta sig an uppdraget. Men också för att det ansågs otidsenligt enligt avfallschefen Agneta Lantto-Forsgren
– Dagens system med insamling av grovavfall är otidsenligt. Grejerna står ute och förstörs, och det är inte bra för kretsloppet, har hon tidigare sagt till Norran.
För det är fokus på saker som kan återanvändas med den nygamla sophämtningstjänsten.
Av den anledningen får man nu inte ställa ut de saker man vill bli av med för tidigt. Man måste också anmäla att man för det första vill ha grovsopor uppsamlade, och för det andra vad grovsoporna består i, minst två veckor i förväg via kommunens hemsida. Skräp som ställts ut men som inte anmälts till kommunen kommer inte att plockas upp. En annan restriktion är att det bara kommer att ske i april, så för den som vill vårstäda gäller det att passa på innan det är försent.
Systemet gäller inte för fritidshus och verksamheter utan bara för en- eller flerfamiljshus.