Villaägare vann tvist om felsorterade sopor

Skellefteå kommun har förlorat en tvist om felsorterade sopor. En medborgare som hade tvingats betala 500 kronor extra ska få tillbaka sina pengar har länsstyrelsen bestämt.

Samhällsbyggnadsnämnden i samråd med avfallschef Agneta Lantto-Forsgren förlorade tvisten.

Samhällsbyggnadsnämnden i samråd med avfallschef Agneta Lantto-Forsgren förlorade tvisten.

Foto: Rönngren/Lindström

Skellefteå2024-01-30 10:00

För en tid sedan sade kommunens avfallschef Agneta Lantto-Forsgren att sophämtningen har blivit flitigare på att kolla hur väl folk sorterar och oftare utdömer felsorteringsavgift. 

 ”Om det blir tvist, så får det bli en domstolsfråga och då står ord mot ord” sade hon i intervjun.

Men en sådan tvist behöver inte med automatik gå kommunens väg. Det visar sig i ett fall som varit uppe i höst och som fick sin slutliga lösning i mitten av januari.

Det handlar om en kund i ett villaområde i Skellefteå som i somras fick den extra avgiften på 500 kronor. Kunden påstods ha lämnat förpackningar i restavfallet, alltså i den gröna tunnan.

Kunden protesterade och hävdade att familjen inte hade sorterat fel. Hon begärde bevis i form av foton eller att felet på något annat vis kunde styrkas. Men kommunen kunde inte presentera några bevis.

Kunden överklagade därför beslutet till länsstyrelsen.

Den 25 oktober upphävde länsstyrelsen beslutet. Länsstyrelsen höll med om att det borde presenteras bevis om man ska påföra folk en straffavgift. 

Länsstyrelsen hänvisade bland annat till en tidigare dom i Nacka tingsrätt där en kommun ansågs ha bevisbördan. Kommuner har lättare för att säkra bevisningen än vad befolkningen rimligen har i efterhand när soporna redan försvunnit i hanteringen och troligen bränts.

Men samhällsbyggnadsnämnden i Skellefteå kommun gav inte upp. De överklagade till mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt. De menade att deras sopbilsförare är professionella utförare och om de säger att det är felaktigt sorterat så är det så. 

Dessutom påpekas att sopbilsförarna bara ska skriva avvikelser om det är kraftigt felaktigt sorterat. Därmed känner sig politikerna trygga med att det måste ha varit mycket dåligt sorterat hos kunden.

Men domstolen håller samma linje som länsstyrelsen, och avslog i mitten av januari överklagandet.

Ärendet har alltså nått till vägs ände. 

undefined
Tvisten handlade om förpackningar som påstods ha hittats i den gröna tunnan. De ska ju som bekant inte finnas i soptunnor alls, utan lämnas på förpackningsinsamling.

– Jag är glad för vår egen skull, och även för de Skelleftebor som kanske orättvist har fått samma avgift som vi, säger kunden till Norran. 

– Vi har pratat med många vänner och bekanta om avgifterna vi fick, för vi fick faktiskt två felsorteringsavgifter med två månaders mellanrum. Alla har sagt att vi måste överklaga och att det är fel att kommunen ska kunna hävda fel utan att ha bevis. 

Hon säger att den första avgiften kom i början av sommaren.

– Vi tyckte inte att vi gjort fel då heller, men accepterade att vi kanske hade gjort någon miss och betalade. Sedan var vi jättenoga med sorteringen men fick ytterligare en avgift två månader senare. Då kände vi oss väldigt säkra att vi hade gjort rätt, och det var därför vi stod upp för vår sak.

– Vi har ännu inte fått tillbaka några pengar, men utgår från att det ska ske, avslutar hon.

undefined
Agneta Lantto Forsgren, verksamhetschef för avfall på Skellefteå kommun.

Avfallschef Agneta Lantto-Forsgren säger att kommunen nu ska förhålla sig till domen.

– Vi kommer att vara noggrannare med att dokumentera i framtiden, och vi ska följa riktlinjer som Avfall Sverige ska göra och som ska gälla lika i hela landet. Vi har skickat det här utlåtandet till dem för kännedom och kanske påverkar det vilka regler som bestäms.

– Det är lite oklart hur dokumentationen bäst kan göras, men givetvis är det enkelt att bara ta ett foto, tillägger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!