Ilska över att hus inte löses in

Trafikverket uppmanade husägarna på Mjölnargatan att hitta nya boenden under första kvartalet 2023, hävdar boende. Då skulle myndigheten lösa in fastigheterna för att kunna bygga Norrbotniabanan. Men de som följde rådet står nu med dubbla boenden. Och det är ovisst när de kan lösas in. "Vi känner oss förda bakom ljuset", säger Roger Flodin.

Grannarna försöker stötta varandra. De jobbar nu med att göra ansökningar om förtida inlösen.

Grannarna försöker stötta varandra. De jobbar nu med att göra ansökningar om förtida inlösen.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2023-03-28 19:00

Han är en av de nio grannarna på gatan vars hus måste bort för att ge plats åt järnvägen. Sju av dem har nu hittat nya boenden, vilket SVT var först att berätta om.

– Vi fick besked om att allt skulle vara klart första kvartalet 2023. Då skulle vi alla lösas ut. Det har sagts vid allmänna sammankomster och även enskilda möten, säger Roger Flodin.

undefined
De flesta har bott länge i sina hus på Mjölnargatan. Roger Flodin har bott där i 30 år.

Han berättar att det även förmedlades från konsulten Hans Stöckel när Roger Flodin satt tillsammans med sin bankhandläggare i samband med att han skulle köpa ett nytt hus. De boende anser att de uppmuntrats att söka nytt boende.

– Majoriteten var förutseende och har hittat nya boenden. Vi fick löfte om att vi skulle gå ekonomiskt skadelösa ur detta, under övergången. Vi skulle gå till banken och be om ett överbryggningslån. Det skulle Trafikverket stå för, liksom kostnader för lagfart och flytt. Vi har trott att allt var helt grönt och klart. 

Roger Flodin känner sig lurad.

– Trafikverket vet hur de här processerna går till. De har ett ansvar att vägleda oss. Nu har vi hamnat i ett vakuum. Hans Stöckel förnekar att han sagt något datum, men vi är många som hört det, säger Roger Flodin.

undefined
"Jag önskar bara att Trafikverket kunde erkänna att de varit lite väl positiva när det gäller tidsplanen", säger Lars Andersson, som köpt nytt boende.

När husen kan lösas ut beror på när regeringen godkänner järnvägsplanerna. Som bekant har dessa överklagats. Men under tiden har husägare längs järnvägen alltså hamnat i en tuff situation.

– Det är så många familjer som drabbas. Vi har köpt hus och kan inte flytta eller påbörja konvertering till bergvärme. 

Han påpekar att de levt under hot om flytt i fem år. 

– Det är en enorm psykisk påverkan. Först vet man ingenting och vill inte börja med något nytt i huset. Sedan blir det plötsligt bråttom.

Vilken stöttning har ni fått av Trafikverket?

– Om någon ringer får vi ett besked ena dagen och ett annat nästa dag. Vi känner oss åsidosatta. De som uppmanat oss att göra det här tar inte ansvar för det.

I söndags hade grannarna ett möte för att prata om hur de ska gå vidare och kräva förtida inlösen.

– Politikerna måste också börja agera, säger Roger Flodin.

undefined
"Vi vill inte gå i konkurs. Att lämna huset är traumatiskt i sig och nu blir det strul med pengar", säger Helen Normark Andersson.

Norran redogör för vad fastighetsägarna säger för Hans Stöckel, konsult som delvis ansvarar för fastighets- och avtalsfrågor för projektet. Han anser att det aldrig funnits några oklarheter kring vad som gäller vid inlösen av fastigheter. 

– Vi har alltid varit övertydliga om att Trafikverket inte kan få pengar för att lösa in fastigheter innan järnvägsplanerna vunnit laga kraft. Jag tycker inte att vi uttryckt oss grumligt.

Kan det har blivit ett missförstånd?

– Jag tycker vi har betonat detta gång på gång. Jag känner att vi försökt informera men det verkar inte ha nått fram till alla.

Att han skulle ha nämnt något specifikt datum känns han inte vid annat än att projektet jobbar mot att inlösen ska kunna ske i augusti eller september i år. 

undefined
"Vi har även i individuella möten med fastighetsägarna varit tydliga med att det är vid tidpunkten för laga kraftvunnen plan som projektet har medel att förvärva de aktuella fastigheterna", säger Hans Stöckel.

– Det är projektets bedömning av den tid det tar. Inte heller vi får någon hint från regeringen om när det här ska bli klart. Frågan ligger hos regeringen för hantering och beslut.

Han tillägger:

– Jag kan förstå att man som fastighetsägare känner stor frustration över den oklara förutsättningen men den frustrationen delas av projektet.

Varför tror du att det har blivit så här då?

– Det är en hopplös fastighetsmarknad i Skellefteå och att man har sannolikt velat vara säker på att hitta en ny bostad. Det kan ha stressat vissa. Och fastighetsägarna har inte tagit fasta på det vi sagt. Det verkar ha kommit information från något annat håll. Varifrån vet jag inte.

Men om den här processen ruinerar folk – hur ser du på det?

– Vi kan inte från projektet bedöma den ekonomiska situationen för enskilda. Det är möjligt att pröva om man kan få förtida inlösen. Vanligtvis gäller det vid sjukdom eller om någon avlider exempelvis. Jag har ingen erfarenhet av om ekonomiska problem skulle kunna vara ett giltigt skäl. Det är regionchefen och Trafikverkets jurister som tar ställning till det i så fall. Jag känner inte till något sådant fall som har drivits och kan inte säga något om vad utfallet skulle kunna bli. Men det finns inga hinder att pröva detta.

Han känner inte till hur många som eventuellt kan ha skaffat annat boende och sitter med dubbla kostnader.

– Jag vet inte vilket skede fastighetsägarna är i.

undefined
Lars Andersson och Helen Normark Andersson konstaterar att de dumt nog köpte ett hus i december. "De har verkligen pushat oss att leta hus", säger de.
Inlösen

I centrala Skellefteå är det 19 hus som berörs.

I Bureå är det tio hus.

Utöver det finns det andra fastigheter ska lösas in, exempelvis skog och mark.

Kostnaden för inlösen av bostadsfastigheter i Skellefteå C bedöms bli 80 till 120 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!