Norrbotniabanan överklagad – blir regeringsfråga

Norrbotniabanan blir en regeringsfråga. Sju överklaganden har kommit in. ”Vår förhoppning är nu att regeringen kan behandla frågorna så snart som möjligt”, säger Lars Bergdahl, projektchef.

Lars Bergdahl är projektledare för de järnvägsplaner som har arbetas fram.

Lars Bergdahl är projektledare för de järnvägsplaner som har arbetas fram.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2022-12-01 16:00

Järnvägsplanerna för sträckningen mellan Dåva och Skellefteå har fått sju överklaganden. Fem kommer från privatpersoner, en från en advokatbyrå (som företräder fastighetsägare) och en av Svenska samernas riksförbund (SSR).

– Rätten att överklaga planerna är en viktig del i processen.

Det är regeringen som fattar beslut om överklaganden. Avslås överklagandet får den berörda järnvägsplanen laga kraft. Men om regeringen godtar ett överklagande så måste Trafikverket arbeta om planen helt eller delvis.

– Vi får nu invänta regeringens beslut, men jag hoppas och tror att Norrbotniabanan ligger högt i prioriteringen hos regeringen.

Bygget av Norrbotniabanan längs den aktuella sträckningen får inte påbörjas förrän planerna fått klartecken av regeringen. 

– Det är svårt att säga hur det här kommer att påverka tidsplanen. I överklagandena finns det på ett par ställen där man vill att järnvägen dras på ett annat sätt, säger Lars Bergdahl.

undefined
Norrbotniabanan ska dras genom hela Västerbotten och upp till Luleå.

Överklagningarna:

• Dåva–Skellefteå. SSR företräder Gran, Ran, Maskaure, Mausjaure och Malå samebyar. De vill i första hand upphäva järnvägsplanerna för hela sträckan. I andra hand att planerna får ytterligare villkor till skydd för rennäringen. I tredje hand en helt ny handläggning.

• Granbodarna–Södra Tuvan. Det finns oro över försörjningen av dricksvatten i Yttervik genom den dragning som finns nu Båtvikstjärn–Ytterviks skyddsområde. I överklagan föreslås att järnvägen går där dagens E4 ligger och att E4 flyttas norrut.

• Risön–Skellefteå C. Här gäller det några fastigheter med beteckningen Hedensbyn (Tuvan). Motsätter sig intrånget på K-skyddad fastighet och området där Risöns herrgård stod. Motförslaget är att dra järnvägen närmare väg 372.

• Södra Tuvan–Skellefteå C. Även här finns tre olika nivåer på överklagan kring området söder om Skellefteå lasarett. Första är att minska ytan för järnvägen korridor. Andra är att ändra järnvägens placering. Och tredje att hela beslutet undanröjs.

• Genom Ånäset. Järnvägsplanerna tar stort område av åkermark. I överklagan föreslås att dra järnvägen väster om E4.

• Bureå Ytterbyn–Granbodarna. Dragningen förbi Istermyrliden/Häggnäs splittrar området. Motförslaget är att dra sträckningen genom en sumpskog väster om Häggnäs.

• Gryssjön–Robertsfors. En station i Bygdeå ifrågasätts och dragningen i områden med naturvärden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!