Bygget av Norrbotniabanan innebär att ett 30-tal fastigheter ska lösas in för att ge plats åt järnvägen. Norran berättade i mars att boende på Mjölnargatan rasade över att deras fastigheter inte löstes in av Trafikverket tidigare i år. De ansåg att de uppmanats att hitta andra boenden första kvartalet 2023, vilket flera av dem gjorde.
Men då järnvägsplanerna överklagades har processen dragit ut på tiden. Flera boende på gatan står nu med dubbla boenden som de betalar. Redan i mars varnade de för att fastighetsägare kan gå i personlig konkurs på grund av detta.
Trafikverkets projektledare Maria Erlandsson svarar på frågor om beslutet som fattats av Trafikverkets Nords regionala direktör Helena Eriksson. Maria Erlandsson har själv inte sett beslutet, men enligt henne har en fastighetsägare av de som ansökt om inlösen fått detta beviljat av synnerliga skäl, vilket kan handla om sjukdom och liknande som gör att man inte kan bo kvar. I övriga fall blev det avslag.
– De anses inte ha synnerliga skäl.
Är inte svåra ekonomiska problem synnerliga skäl?
– S¨har våra jurister bedömt i de här fallen i enlighet med vår lagstiftning. Sedan har regiondirektören tagit beslut. Så ser processen ut vid alla förtida inlösen.
De säger att de riskerar personlig konkurs?
– Jag vet inte hur det bedömts och hur fastighetsägarna har lagt fram sina skäl. De har trots allt valt att köpa nytt innan de hade klart med inlösen och innan järnvägsplanerna vunnit laga kraft.
Fastighetsägarna hävdar att de blivit uppmanade av er att skaffa ny bostad. Hur ser du på det?
– Jag har inte själv varit med vid mötena som hållits. Jag har sett det skriftliga materialet som skickats ut. Utifrån det tycker jag inte att det borde finnas några tveksamheter. De behöver ha en skriftlig bekräftelse innan de begär inlösen.
Hon tillägger:
– Men så fort järnvägsplanen vinner laga kraft kan projektet lösa in fastigheterna.
När det gäller vad som sagts och inte sagts råder det delade meningar mellan Trafikverket och de boende. De boende anser att de blivit vilseledda och de ger inte mycket för löftet om att de ska gå ekonomiskt skadelösa ur detta.
Även om det framgår i skrift så sades något annat på möten mellan Trafikverket och fastighetsägarna. Den här gången är det ingen av de drabbade som vill gå ut med namn och bild.
– Det är bedrövligt att det inte bedöms som särskilt ömmande skäl. Vi anser ju att Trafikverket har försatt oss i den här situationen. Flera av oss har dubbla boenden då vi köpt nya hus. Det har skapat riktigt stora ekonomiska problem för flera av oss, berättar en boende på gatan.
Ett visst hopp hade tänts då Trafikverket uppmanat de boende att ansöka om inlösen av synnerligen ömmande skäl och även instruerat dem hur de skulle gå tillväga.
En fastighetsägare säger att en del nu står på gränsen till personlig konkurs när överbryggningslånen går ut i september. Lånen har beviljats av banken för husköp fram till inlösen. Inbetalningen har flyttats fram en gång från mars till september.
Högre räntor och höga elräkningar under vintern och vårvintern har också förvärrat situationen.
– Om regeringen inte tagit beslut om järnvägsplanerna då står vi med skulder för överbryggningslån och andra extra kostnader som vi inte lär få någon ersättning för. Var ska man hitta pengar?" säger en person uppgivet.
En annan beskriver situationen som ett fängelse.
– Vi har suttit "husarrest" i våra osäljbara hur i fem år. Vi vill bara bli fria att fortsätta leva våra liv. Till och med brottslingar får tidsbestämda straff men vi ska vara fast på obestämd tid.
Hur går ni vidare nu?
– Jag vet inte. Vi kanske får koppla in jurister som får titta på det. Vi är lite slagna till marken.
En person påpekar att det inte bara är Trafikverkets fel att det blivit såhär.
– De har jobbat efter sin plan. Det är för lite press på regeringen att ta ett beslut om järnvägsplanen.
Fastighetsägare har varit i kontakt med infrastrukturdepartementet som säger att de vill ha svar på frågor i september från Trafikverket.
– Regeringen säger att de ska prioritera Norrbotniabanan, men gör precis tvärtom och skjuter upp det. Jag upplever även att kommunen varit lite passiva. De borde trycka på regeringen.