Husägare stämmer Trafikverket efter strid om inlösen

Flera fastighetsägare på Mjölnargatan i Skellefteå stämmer nu Trafikverket efter strulet kring inlösen av deras hus på grund av Norrbotniabanan. "Vi är så fruktansvärt besvikna. Det finns inte ord för det", säger Lars Andersson, uppgivet.

Lars Andersson är en av dem som stämmer Trafikverket. Maria Erlandsson är enhetschef där. Bilden är ett montage.

Lars Andersson är en av dem som stämmer Trafikverket. Maria Erlandsson är enhetschef där. Bilden är ett montage.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2023-10-17 06:00

Norran träffade honom, hans fru och en till fastighetsägare i mars i år. De hävdade då att Trafikverket uppmanat dem att hitta nya boenden första kvartalet i år, eftersom husen skulle lösas in då inför bygget av banan.

Flera av grannarna gjorde som de uppmanats att göra och köpte nya hus. Men så överklagades järnvägsplanerna och fastigheterna löstes inte in. Det är inte aktuellt förrän järnvägsplanerna godkänns, meddelade Trafikverket.

Nu står flera med dubbla boenden och nya och även äldre lån samt andra kostnader. Järnvägsplanerna ligger hos regeringen, som ska ta beslut om dem.

Enligt uppgifter till Norran har fem eller sex fastighetsägare bestämt sig för att stämma Trafikverket för att de inte löser in fastigheterna.

– Vi blev kontaktade av en advokat som frågade om vi ville ha hjälp. Efter allt tjafs som varit med Trafikverket sa jag bara: "Gör allt du kan", säger Lars Andersson.

Han tillägger:

– Advokaten tycker det är solklart. Att det här är rena vansinnet. Trafikverket kan inte backa på att lösa in fastigheterna.

Men han är samtidigt uppgiven.

– Jag har egentligen gett upp. Vi har provat allt så jag är luttrad. Vi slåss mot en statlig institution.

Hur mår du och din fru?

– Fruktansvärt dåligt. Min fru flögs nyligen till Umeå med befarad hjärtinfarkt, men det visade sig att hon drabbats av takotsubo, brustet hjärta. Det är en fysisk skada på hjärtat som uppkommer vid långvarig stress.

Lars Andersson har också ett tips till de som framöver berörs av Norrbotniabanebygget norröver.

– Spela in alla möten och telefonsamtal. Vi borde ha gjort det. Då hade Trafikverket inte kunnat neka till vad de sagt.

Fastighetsägarnas advokat, Daniel Falk, påpekar att fastighetsägarna fått fel information och förväntningar förmedlade från Trafikverket när det gäller tidpunkten för när inlösen av fastigheterna skulle ske och järnvägsplanerna skulle vinna laga kraft.

– När de vinner laga kraft ska inlösen ske. Det Trafikverket gjort är att uppmana fastighetsägarna att köpa nya bostäder innan järnvägsplanen vunnit laga kraft. Trafikverket har sagt åt dem att köpa och att järnvägsplanerna inte kommer att överklagas, istället för att säga åt dem att vänta med köpen. Trafikverket har också låtit värdera fastigheterna innan tidpunkten för laga kraft, trots att värdering ska ske först vid tidpunkten för inlösen. Trafikverket verkar ha varit helt övertygade om att ingen skulle överklaga, något som är omöjligt att veta i förväg. 

Vad tror du om fastighetsägarnas chanser att få rätt?

– Det är upp till domstolen att pröva målet, om inte Trafikverket medger att fastigheterna ska lösas in. Fastighetsägarna har rätt till ersättning för inlösen, oavsett om det sker för att Trafikverket medger inlösen eller genom dom. Fastighetsägarna vill få detta klart så tidigt som möjligt så att de slipper väntan på regeringens beslut.

Trafikverket fick kännedom om att en stämning kommit in i slutet av förra veckan, enligt Maria Erlandsson, enhetschef för Norrbotniabanan vid Trafikverket.

Hur ser ni på stämningen?

– Troligtvis prövas detta i domstol. Om vi gjort fel får domstolen avgöra.

– Fastighetsägare har möjlighet att väcka talan om de inte är nöjda med beskedet de får och vi måste hantera det, tillägger hon.

Men det är många som verkar ha missförstått det ni anser att ni förmedlat. Varför tror du det är så?

– Det kan man fundera på, och det är också något vi funderar på. Vi tycker att vi har varit tydliga, men vi behöver kanske vara ännu mer tydliga med att inlösen sker efter att järnvägsplanerna vunnit laga kraft. Först då kan man få ersättning.

Vem kommer att företräda er?

– Jag vet inte, men troligtvis en av våra jurister.

När fastigheterna löses in är alltså beroende av ett beslut från regeringen. Norran har varit i kontakt med Gunilla Renbjer, en av handläggarna som arbetar fram ett underlag för beslut. 

– Handläggningen sköts som vilket förvaltningsärende som helst och jag kan inte säga något om när det blir klart. Vi som handlägger kan inte styra beslutet.

Men vet du ungefär hur lång tid det tar att bereda?

– Jag kan inte säga något om det. Det är ganska stora ärenden. En ganska normal handläggningstid är ungefär ett år, säger hon.

Trafikverkets bild

I våras sa Hans Stöckel, konsult för Trafikverket, att det aldrig funnits oklarheter kring vad som gäller vid inlösen

– Vi har alltid varit övertydliga om att Trafikverket inte kan få pengar för att lösa in fastigheter innan järnvägsplanerna vunnit laga kraft. Jag tycker inte att vi uttryckt oss grumligt.

Kan det har blivit ett missförstånd?

– Jag tycker vi har betonat detta gång på gång. Jag känner att vi försökt informera men det verkar inte ha nått fram till alla. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!