Extremkylan skakade om kommunala verksamheten

Köldsmockan med extremkyla i början av året blev omdiskuterad på kommunfullmäktige. ”Hur kunde kölden få så stora konsekvenser för de som nyttjar de kommunala bolagens tjänster”, undrar Carina Sundbom (C).

Carina Sundbom (C), uppe till vänster, ställde i sex interpellationer frågor kring köldsmockan. Under henne ser vi Filip Palukka (V), ordförande i Skellefteå Buss. Till höger Sara Keisu-Lundh (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, och Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Carina Sundbom (C), uppe till vänster, ställde i sex interpellationer frågor kring köldsmockan. Under henne ser vi Filip Palukka (V), ordförande i Skellefteå Buss. Till höger Sara Keisu-Lundh (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, och Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Foto: Montage Norran

Skellefteå2024-02-06 20:00

Det blev en genomgång av i princip hela den kommunala verksamheten. Carina Sundbom ville i en serie av interpellationer veta vad som hände och vilka åtgärder man vidtagit efter köldsmockan.

– Det kalla vädret innebar många skador och problem för invånare och besökare i Skellefteå. Frusna ledningar och vattenläckor, stopp på vägar, hopfrusna fordon som inte startar, husbränder, inställda bussar och tåganslutningar. Det blev även flera strömavbrott och problem med fjärrvärmen, konstaterar Carina Sundbom.

undefined
Carina Sundbom, Centerpartiet, ville veta allt om köldsmockan i sex interpellationer. De diskuterades under fullmäktige.

Skellefteå Kraft fick problem.

– Den huvudsakliga påverkan rörde fjärrvärmeverksamheten, dels i Skelleftehamn/Ursviken och dels i Skellefteå generellt. Problemen i Skelleftehamn startade med ett strömavbrott internt på Rönnskär, säger Fredrik Lundberg (S), styrelseordförande i Skellefteå Kraft.

Vid strömavbrottet hann delar av Rönnskär skadas av kölden, när pannorna kom igång efter ett knappt dygn var värmebehovet i fjärrvärmenätet så stort att det tog tid innan man kom upp i normal drift.

Påverkan i Skellefteå berodde på uteblivna oljeleveranser. Lastbilar för oljeleveranser frös ihop och oljedepåerna frös i Luleå och Holmsund. Leverantörerna lyckades till slut leverera olja från Västerås och Sundsvall. Den här typen av leveransproblem var en ny erfarenhet för Skellefteå Kraft.

undefined
Filip Palukka (V) är styrelseordförande i Skellefteå Buss.

Skellefteå Buss fick ställa in sin trafik under kylan.

– Det var inte de låga temperaturerna i sig som var det största problemet, utan att extremkylan höll i sig under många dygn på raken. Inga bussar som går att upphandla idag är rustade för det. Oavsett om de drivs av el, biogas eller diesel, så tar bussarna stryk när de körs i så här extrem kyla utan att värmas upp i garage med jämna mellanrum. Under veckan som ledde fram till trettondagshelgen, då trafiken ställdes in, tvingades Skellefteå buss använda samtliga fordon som fanns tillgängliga, trots att de inte hade värmts vilket fick följden att de behövde omfattande översyn av verkstadspersonalen innan de kunde köras igen, berättar Filip Palukka (V), styrelseordförande i Skellefteå Buss.

Skebo förstärkte sin beredskap under kylan.

– Vi fick ökade felanmälningar som gällde sjunkande temperaturer och stillastående ventilation. Vi fick ett vattenläckage i Campus studentmoduler varvid allt vatten fick stängas av och enskilda hyresgäster flyttades. Vi delade ut reservelement samt gjorde en plan för omflyttning av dessa, säger Harriet Classon (S), Skebos ordförande.

undefined
Sara Keisu-Lundh (S) är samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

För samhällsbyggnad innebar kylan att en del verksamhet ställdes in.

– Maskiner mår sämre och risken för haveri ökar så de fordon som inte måste rulla blir ställda när temperaturen är under 25 grader. Vissa besök från sotning, planerade grävjobb, snöbortforsling som inte är brådskande och dylikt flyttades under den allra värsta kylan för att undvika problem, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Hon berörde även vilka stora utmaningar räddningstjänster har i kylan. Att det uppstår fler bränder, olyckor och vattenskador att hantera.

undefined
Fredrik Stenberg (S) leder för- och grundskolenämnden i Skellefteå.

Inom omsorgen och skolorna klarade man sig relativt bra.

– Vid några förskolor fick de snabbt ställa om till att använda begränsade delar av lokalerna då värme och ventilation inte fungerade normalt, säger Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Han berättar också att en del personal hade svårt att ta sig till jobbet. Den bilden har också socialnämndens ordförande Iosif Karambotis (S).

– En av de största utmaningar var att personal inte kunde ta sig till jobbet. Annan påverkan var exempelvis att en del bilar inte startade, lås som frös och att bränslebristen påverkade.

Inom alla områden ser man kontinuerligt ser över sin beredskapsplanering. 

– Vid framtid driftstörningar kommer Rönnskär begränsa sin interna energianvändning för upprätthålla leveranserna. Då Ecolink byggs, sammanbyggnad av Skelleftehamn/Ursviken och Skellefteå, kan hela sträckan försörjas från Skellefteå. Skellefteå Kraft för också en dialog med sina två leverantörer av olja kring värmning av depåerna, berättar Fredrik Lundberg.

– Verkstaden jobbar ännu mer intensivt med service och att åtgärda uppkomna problem. Dessutom finns nu sensorer i alla bussar som mäter temperaturen i realtid, säger Filip Palukka, som också påpekar att man ställer högre krav på fordonstillverkarna vid inköp.

– Det handlar bland annat om ökad rondering, alltså att man exempelvis gör extra rundor för att se att inga dörrar står öppna, och tidigarelägga avstängningen av ventilationssystem, säger Harriet Classon.

– Förvaltningen vill att kommunen föreslår SMHI att införa vädervarningar för ihållande kyla, säger Fredrik Stenberg.

– Verksamheten ska ta fram en informationsbroschyr för extrem kyla på samma sätt som det finns för extrema värmeförhållanden, säger Iosif Karambotis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!