Efter olyckan där Linn Johansson Leinonens två månader gamla bebis kastades ur vagnen under en bussresa bjöd Skellefteå buss in Linn till ett möte.
Jens Mårtensson, kommunikationschef på Skellefteå buss, har hela tiden hävdat att remmar att fästa barnvagn med finns på alla bussar. Detta trots att varken Linn eller vittnen till olyckan såg några remmar vid tillfället.
Med mötet ville Skellefteå buss visa upp bussen Linn åkte med, var remmarna är placerade och hur de fungerar.
Mycket riktigt fanns det remmar på bussen som Linn åkte med, men Linn ställer sig väldigt kritisk till placeringen av remmarna eftersom hon och flera andra missat att de finns.
— Det är ytterst otydlig säkerhetsinformation. När man kommer in i bussen så ser man inte spännutrustningen, säger hon.
Remmarna som tidigare satt i fönsterhöjd har nu flyttats till säteshöjd och ser ut som ett säkerhetsbälte. Linn berättar att många föräldrar hört av sig till henne om avsaknaden av remmar, och hon utgår från att de därför inte heller kunnat hitta hur vagnen ska spännas fast.
— Om ingen vet att säkerhetsutrustningen finns eller förstår hur man använder den. Vad är den till för nytta?
Vad tyckte du om utrustningen nu när du fick se hur den skulle användas?
— Det är en hyfsat bra utrustning, men hur ofta stannar en busschaufför tillräckligt länge för att hinna fästa den. Det var svårt att nå det inre bältet vilket gjorde att det tog lång tid att spänna fast vagnen.
Kommer du att fortsätta ta bussen?
— Själv kommer jag åka buss det är inga problem, men jag kommer nog inte ta ett spädbarn på bussen igen, säger Linn Johansson Leinonen.
Jens Mårtensson är glad över att ha fått träffa Linn och höra hennes historia.
— Linn är viktig för oss. Hon är en resenär som åker ofta och åker med barnvagn. Vi vill se till att alla kan åka tryggt och säkert. Vi och Linn är överens om att det här inte ska få hända igen, säger han.
Jens Mårtensson säger att Skellefteå buss tar till sig av kritiken, men att det är svårt att förändra hur bussarna ser ut eftersom de inte tillverkas efter företagets önskemål utan efter en standard.
— Jag kunde se att det var svårt att nå remmarna, men det är svårt för oss att göra något åt när bussen tillverkas enligt en branschstandard.
Vad kan ni då göra för att öka säkerheten?
— Vi ska absolut titta på om det går att märka upp det på ett tydligare sätt, säger Jens Mårtensson.