Vid ett extra insatt kommunfullmäktige kom beslutet på tisdagskvällen. En ny kaj kan börja byggas och kajområdet muddras. Det arbetet ska påbörjas redan vid årsskiftet och stå klart 2027.
Skellefteås stadshusbolag står för 1 miljard kronor, Skellefteå kommun för 330 miljoner och Tillväxtverket för 100 miljoner, totalt 1 430 000 000 kronor
Trots att förberedelserna för en ny kaj pågått sedan 2017 blev det ont om tid att ta beslutet, därför kallades in till ett extra kommunfullmäktige. Om inte beslutet tagits innan årsskiftet hade medfinansieringen från Tillväxtverket på 100 mijoner kronor gått förlorad.
– Det var nödvändigt att pressa igenom beslutet. Det är långt ifrån tillfredsställande att ett beslut om stora komplexa frågor med enorma investeringsbelopp ska fattas under tidspress, säger Per Boström (KD).
Alla partier ställde sig bakom beslutet om den stora investeringen. Alliansen vill dock föra till protokollet att ärendet kunnat skötts bättre.
– Trots att vi ställer oss bakom beslutet är vi bekymrade över att beslutsunderlaget är bristfälligt när det handlar om kundunderlag, finansiering och faktisk kostnad, säger Per Boström.
Desto gladare är majoriteten i kommunen.
– Det är viktigt med en hamn som kan bli fossilfri. Utbyggnaden möjliggör också för fler företagsetableringar i Skellefteå och kopplar till samhällets behov av omställning mot elektrifiering och lägre klimatbelastning, säger Evelina Fahlesson.
– Kajen är en viktig investering. Dagens hamnverksamhet klarar inte det kommande behovet, säger kommunalrådet Lorents Burman (S).
Lorents Burman förklarade också i fullmäktige varför investeringen inte fanns med i kommunens budget.
– Mark- och miljööverdomstolens beslut kom i juni, det blev kort om tid efter det beslutet.
Den domen fördyrar också hela projektet.
– Muddermassorna får inte läggas i djuphål som planerat utan måste transporteras till Umeå för att tas om hand. Det påverkar investeringen.
Investeringen
Projektet omfattar att anlägga en ny kaj på norra sidan Kallholmsfjärden i anslutning till de nya upplagsytorna, färdigställa upplagsytorna samt muddra kajområdet och farleden. Den nya kajen planeras vara 275 meter lång, 28 meter bred och med ett djup på 12,5 meter, vilket är längre, bredare och djupare än befintliga kajer.