Emma Sundelin har det senaste decenniet varit en profil som synts i utvecklingen av Skellefteå. Då hon var projektchef på fastighet på kommunen så jobbade hon bland annat med Floraskolan och Sara Kulturhus. När hon lämnade för hamnchefsjobbet hade Emma jobbat drygt fyra år på Northvolt som då gått från tre anställda i Skellefteå till 1 500.
– Det har varit en helt fantastiskt rolig resa. Från början var det ett intensivt arbetet med byggprojekten, men med tiden kom jag också att jobba med samhällsrelationer.
Nu ska Emma leda den fortsatta utvecklingen av Skellefteå hamn som är en viktig nyckel för den planerade expansionen av Skellefteå.
– Än så länge har hamnen inte vuxit så mycket i antal anlöp, men sjöfarten är en viktig del i regionens tillväxt, säger hon då vi möts på hennes kontor i Skellefteå hamn.
Parallellt finns det också andra delar i logistiken till hamnen som också måste utvecklas – en nyckel är att på ett enkelt och hållbart sätt kunna kombinera olika transportlösningar så järnvägsinfrastrukturen behöver utvecklas och omlastningen från vägtransport måste fungera, konstaterar hon.
– En del av mitt uppdrag handlar om att driva projekt och utveckla infrastrukturen. En annan del håller jag på att lära mig nu och det är logistikdelen.
Hon sökte tjänsten då den kom ut.
– Jag såg jobbet – och ville ha det.
Emma hade inte så stor kunskap om hamnarbetet.
– Under min studietid som jobbade jag på kajbygget ute på Rönnskärsverken. Dessutom har jag varit här som kund under min tid på Northvolt då bland annat processutrustning levererats hit.
Från 2017 fram till 2030, är totalt 700 till 800 miljoner kronor planerade att investeras i hamnen och dess verksamheter. En del är redan gjort som starten för utvecklingen av det nya hamnområdet i norra delen av fjärden med bland annat nya logistikytor och en breddning av farleden.
– Vi vet ganska väl vad vi har framför oss i form av ökade volymer, men inte exakt när det kommer att ske. Vi måste se till att vi är redo, säger Emma Sundelin.
Sedan ett år anlöper Wallenius Sols nybyggda Enabler-fartyg av RoRo-typ (Roll on – Roll off) Skellefteå hamn varje vecka. Linjen, som den trafikerar, innebär nya möjligheter för det lokala näringslivet som nu har containertrafik lättillgängligt. I dag tar Northvolt mycket utrustning den vägen – i en framtid kommer den upptrappade produktionen att gå ut via Skellefteå hamn.
– Vi ser en viss del av ökningen i år, men vi väntar att det är nästa år tar det tar fart.
I närtid ligger utvecklingen av en 250 meter lång kaj vid oljehamnen med nya Näsuddens industriområde som granne. Miljöprövningen sker nu – och dessutom pågår ett arbete hur den framtida infrastrukturen ska se ut där.
– Vi kommer att öka kapaciteten på alla plan på norra sida med mer logistikytor och djupare hamn.
Emma Sundelin tror att hamnen kommer att kunna hitta nya aktörer som utnyttjar möjligheten att använda den för utgående leverans – även sådant som inte är kopplat till batterifabriken. I planen ligger den nya kajen före kombiterminalen där transporter på järnväg och lastbil ska mötas nära hamnen för omlastning.
– Så är planen i dag, men jag ser att delar av utbyggnaden av järnvägen här kan komma att ske tidigare än planerat då det finns en stor efterfrågan och kapaciteten är begränsad idag. Mycket är påbörjat här, men mer måste göras framöver, summerar Emma Sundelin.