Så ska korsningarna anpassas för de stora transporterna

Mängder av trafikskyltar och gatlysen måste tas bort när vindkraftverken körs genom Skellefteå kommun. Här visar vi platserna där det händer mest.

Första trånga läget i Skellefteå är i rondellen vid Coop Norrböle. En lampa är inrigad med röd linje och måste bort. Stora ytor behövs att svänga över och är markerade med blått raster. Bilens färdväg markerad med gul pil.

Första trånga läget i Skellefteå är i rondellen vid Coop Norrböle. En lampa är inrigad med röd linje och måste bort. Stora ytor behövs att svänga över och är markerade med blått raster. Bilens färdväg markerad med gul pil.

Foto: Mammoet

Skellefteå2024-05-24 10:00

I går berättade vi om de omfattande transporter som nyligen börjat genom Skellefteå och som ska pågå i upp emot tre månader.

Delarna till kraftverken är stora, som längst är de 80 meter långa, vilket kräver en enorm svängradie. Andra är sex meter breda, men ganska korta.

Företaget som ska sköta transporten har lämnat en detaljerad transportplan till Trafikverket, där alla ställen som kan innebära problem är fotograferade och beskrivna. Åtgärder som behövs är att gatlysen och trafikskyltar monteras ner, viss vegetation kapas, och det görs utfyllnad mot refuger så att de går köra rakt över. Vissa snäva korsningar kan också få ytfyllnad så att det går gena bättre. 

Alla förändringar kommer att betalas av transportören.

undefined
Färdväg för vindkraftverk från Piteå hamn till Tomasliden.

Det som ska köras är vingar som väger cirka 25 ton per styck, samt torndelar som vägar cirka 80 ton per styck. Allra tyngst är motordelen till tornet, det väger 84 ton. Ju tyngre delarna är desto fler axlar kommer fordonen att ha, så att vikten sprids.

I bildspelet visas de mest knepiga ställena i Skellefteå och Burträsk. Tryck vidare med pilen till höger: 

undefined
På samtliga ställen där transporten ska passera under en bro har höjden mätts upp. Denna passage är en av de lägsta, och bilen måste köra i mittersta filen. Platsen är järvägens och Järnvägsledens överfart i Skellefteå.
undefined
Rondellen vid Sörböleskolan, där måste en lampa och en skylt tas bort.
undefined
Rondellen vid Sörböleskolan: Plats behövs också inne i rondellen.
undefined
Rondellen E4/Burträskvägen. Här krävs stora extra ytor eftersom ekipaget ska svänga av till höger. Lampor och skyltar ska bort.
undefined
Rondellen vid Burträskvägen/Tjärnvägen. Här ska flera skyltar och lampa bort. Stor yta behövs intill vägen.
undefined
I rondellen Burträskvägen/Tjärnvägen har även ett halvt buskage kapats bort, markerat med grönt.
undefined
I Långviken finns två ställen med farthinder, och där måste nu skyltar och reflexpelare tas bort.
undefined
Ankomst till Burträsk: Här ska många skyltar bort samt en lampa.
undefined
Burträsk, avfarten mot Åsträsk. Mycket ska bort.
undefined
Burträsk. Ännu fler åtgärder i svängen mot Åsträsk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!