Delar till vindkraft körs nu på nätterna

Nästan varje kväll körs gigantiska transporter genom Skellefteå och mot inlandet. Det handlar om delar till vindkraftverk som kan vara jättelånga eller jättebreda. Men vad ska man då göra när man möter dem i trafiken?

Arkivbild från våren 2021. Här är delen till ett torn.

Arkivbild från våren 2021. Här är delen till ett torn.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2024-05-23 14:00

Transporterna är noga förberedda och det är Trafikverket som ger tillstånd och sätter upp regler.

– Kravet är att de ska ha vara eskorterade, säger Maja Nolén på Trafikverket. Transportledaren kör före ekipaget och stannar alla fordon som måste köra åt sidan. Det kan vara till parkeringsfickor eller in på korsande vägar. 

– Transportledaren har polismans befogenheter när det gäller att stoppa trafik. Om det kommer ett utryckningsfordon eller någon annan som måste kunna möta snabbt, så kommer det att ordnas. Men annars får man stå still och vänta till hela följet har kört förbi.

undefined
Körning av vindkraftverk

Delarna till vindkraftverken ska köras till Tomasliden utanför Bastuträsk. De största och mest uppseendeväckande delarna körs från hamnen i Piteå. 

Körvägen är via E4 i Skellefteå, in på Burträskvägen och i Burträsk svängs det mot Åsträsk och sedan förbi Kattisträsk innan fordonen svänger in på en nybyggd arbetsväg mot Tomasliden. Byggplatsen är cirka en mil väster om Bastuträsk.

– Redan på Burträskvägen kommer ekipagen att ta upp nästan hela vägen, och ju smalare vägarna sedan blir desto trängre blir det, säger Maja Nolén.

De längsta delarna är cirka 80 meter långa, och den bredaste cirka sex meter bred.

– Tillståndet gäller körning mellan klockan 20.00 på kvällen och 06.00 på morgonen. De längsta delarna får bara köras ett i taget. När delarna är kortare kan det få vara upp till tre bilar som kör i kortege.

undefined
Körning av vindkraftver, vinge.

Längs färdvägen har det gjorts en del anpassningar. 

– Detta görs av entreprenörer som vi anlitar, men det blir transportören som får betala, säger Maja Nolén. 

Transporterna inleddes den gångna helgen, och de ska nu gå nästan varje natt under tre månaders tid. 

Bolaget som bygger i Tomasliden heter wpd Scandinavia och de ska göra tio vindkraftverk som blir 200 meter höga. Totalt kräver detta 120-140 transporter.

– Men alla går inte via hamnen i Piteå. Det finns mindre delar som ska köras från hamnen i Holmsund via Botsmark och de har tillstånd att köras även på dagarna. 

Har du träffat på körningarna och tagit bilder eller film? Skicka gärna i ett mejl till Norrans reporter.

Fotnot: Senast det kördes stora vindkraftverk genom Skellefteå var våren 2021. Då byggde Holmen kraftverk och placeringen var Blåbergsliden vid Ljusvattnet. Då var körvägen via Skråmträsk. Filmen och bilderna är från det tillfället. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!