Vid fredagens morgonmöte under temat ”Framtidens flygplats” kom självfallet frågan upp runt behovet av en ny terminal. Norran har tidigare redovisat utredningar i frågan.
Robert Lindberg berättade på mötet att antalet flygresenärer ökar mer än de siffror som presenterats i analyser.
– Med den trafikvolym vi har bör vi ha vi en ny terminal, konstaterade han, men betonade också att det finns frågor runt en framtida finansiering.
– Kommer vi att ha 500 000 resenärer bli det trångt, förklarade Lindberg och berättade att ambitionen är att bygga en ”flexibel och hållbar terminal med hög mobilitet.”
Något besked har inte heller kommit om den kommunala flygplatsen åter ska övergå i statlig regi. I en utredning som presenterades i februari föreslogs att Skellefteå Airport ”omgående” ska bli statlig.
– Jag skulle gissa att det kommer någon slag ställningstagande i höst/vinter, sa Lindberg.
En annan fråga som är aktuell är en eventuell återkomst från Norwegian till Skellefteå. I våras gjorde Västerbottens handelskammare och Företagarna en enkät hos företagen om hur mycket biljetter de skulle kunna köpa hos en ny operatör. Handelskammarens vd Anders Hjalmarsson berättade att det behövs ytterligare intresse från företagen, men att dialogen är aktuell.
– Arbetet fortsätter nu med enkät med företag i Skellefteå, Norsjö och Malå. Får vi ihop tillräckligt bra intresse kommer Norwegian ett etablera sig, sa Hjalmarsson.